Xiaomi 11Lite Ne 5G
نقد و بررسی گوشی Xiaomi 11 Lite 5G NE | آیا ارزش خرید دارد؟

امروز تو این مقاله می‌خوایم یه گوشی سبک و خوش‌دست رو باهم بررسی کنیم ببینیم با خریدنش چه چیزایی رو قراره باهاش  تجربه کنیم. این گوشی مدل جدیدی از گوشی Xiaomi 11 lite 5G به حساب میاد با این تفاوت که تراشه‌ای که براش استفاده شده یه مقدار فرق داره. برای گوشی Xiaomi lite 5G NE تراشه‌ی ۶ نانومتری اسنپدراگون 778G کوالکام به کار رفته و می‌تونه هم سطح با رقبای با همین قیمت و مدل و پایه رقابت کنه. نامگذاری این گوشی با Xiaomi 11 lite 5G شبیه بهمه اما عملکرد CPU و GPU دو گوشی با هم متفاوته و برای همین NE رو به معنای NEW Edition به آخر اسم گوشی اضافه کردن.

 

مشخصات کلی گوشی Xiaomi 11 Lite 5G NE

گوشی‌ Xiaomi 11 Lite 5G NE تو تاریخ 15 سپتامبر 2021 به مصرف‌کننده‌ها معرفی شد و از تاریخ 2 اکتبر 2021 به بازار موبایل عرضه شد. این گوشی از شبکه‌های GSM و HSPA و LTE و 5G پشتیبانی میکنه. ابعاد این گوشی 160.5×75.5×6.5 میلی متره و با وزن 158 گرم به عنوان یه گوشی خوش‌دست و سبک بین مصرف‌کننده‌ها معروفه. این سری گوشی شیائومی از اندروید 11 و MIUI 12.5 پشتیبانی می‌کنه. همچنین شما می‌تونید این گوشی رو با ظرفیت‌های مختلف 128G با رم 6G و 128G با رم 8G و 256G با رم 8G رو تهیه کنید. حسگر اثر انگشت روی دکمه‌ی پاور گوشی دیده میشه و با سرعت و دقت بالایی که داره مصرف‌کننده رو به وجد میاره. پردازنده مرکزی (CPU) هشت هسته‌ای که شامل  یک هسته‌ی 2.4 گیگاهرتز 670 Kryo و سه هسته‌ی 2.2 گیگاهرتز 670 Kryo و چهار هسته‌ی 1.90 گیگاهرتز 670 Kryo و با پردازنده گرافیکی Adreno642L تو گوشی شیائومی 11 لایت دیده میشه. شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما قابلیت های دیگه‌ی این گوشیه.

صفحه نمایشگر گوشی Xiaomi 11 lite 5G NE

گوشی شیائومی Xiaomi 11 lite 5G NE یک صفحه نمایش 6.55 اینچی AMOLED با یک حفره‌ی کوچیک برای دوربین سلفی گوشه‌ی سمت چپ بالای نمایشگر داره. رزولوشن این صفحه نمایش 2400×1080 پیکسل و تراکم پیکسلی 402 پیکسل بر اینچه که باعث میشه تصاویری با ابعاد 20:9 به کاربر نشون داده بشه. این نمایشگر که با Gorilla Glass 6 تخت محافظت می‌شه با اینکه حاشیه‌های باریک داره اما 85/3 درصد از قاب جلو رو به خودش اختصاص میده. یکی از ویژگی‌های این گوشی که گیمر‌ها رو به خودش جذب می‌کنه نرخ نمونه‌برداری گوشیه که 240 هرتزه. Refresh rate این سری گوشی‌ها به صورت استاندارد از 60 هرتز پشتیبانی می‌کنه اما می‌تونید از 90 هرتز هم استفاده کنید. توجه کنید که اگه از 90 هرتز استفاده می‌کنین، وقتی از با متوقف شدن فعالیت لمس مثل زمانی که ویدیو میبینید، نرخ تازه‌سازی به 60 هرتز برمی‌گرده. با صفحه‌ی نمایش گوشی شیائومی 11 لایت که از +HDR10 و Widevine L1 DRM می‌تونین از حداکثر کیفیت همه‌ی سرویس‌های پخش لذت ببرین. در مورد روشنایی گوشی هم باید بگیم که تو شرایطی که نور کمه، روشنایی نمایشگر به 2/6 نیت می‌رسه. این عدد برای آسیب نرسیدن به چشم عدد خوبیه. تو شرایط تنظیم دستی روشنایی تا 670 نیت افزایش پیدا می‌کنه.

گوشی شیائومی ۱۱ لایت مثل بقیه گوشی‌های شیائومی سه پروفایل رنگی vivid، Saturated، Original Color داره. فضاهای رنگی بزرگتر DCL-P3 با پروفایل‌های Vivid و Saturated تعریف می‌شه و این پرفایل‌ها به ترتیب 93 و 100 درصد این فضاها رو پوشش میدن و رنگ‌هاشون به رنگ های سرد تمایل داره. پروفایل Original Color کمترین خطای رنگی رو داره و رنگ‌های خنثی‌تری رو تولید می‌کند.

 

باتری و سرعت شارژ گوشی Xiaomi 11 lite 5G NE

باتری شیائومی 11 لایت از نوع Li-Po 4250 میلی‌آمپر ساعت و غیر‌قابل تعویضه. با این باتری می‌تونید بیشتر از 12 ساعت با مرورگر کار کنید یا 17 ساعت ویدیو ببینید و تا 107 ساعت هم موسیقی گوش بدید. این باتری از شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کنه. یعنی تو 30 دقیقه باتری گوشی رو از صفر به 58 درصد می‌رسونه.

 

عملکرد اسپیکر شیائومی یازده لایت ان ای

یکی از ویژگی‌های جذابی که گوشی Xiaomi 11 Lite 5G NE داره، سیستم پخش صدای استریو استفاده می‌کنه. اسپیکر این گوشی دوگانه‌اس یکی بلندگو‌‌ی هیبریدیه یکی هم اختصاصیه که پایین گوشی قرار گرفته. بلندی صدا تو گوشی Xiaomi 11 lite 5G NE با کیفیت صدای گوشی Xiaomi 11 lte 5G  یکسانه. بلندی صدای اسپیکرها خوبه اما قسمت جالبش اونجاست که صدا به حد بیشینه‌ی خودش میرسه و شما میبینید که کیفیت صدا عالیه. شاید یکی از نکات منفی تو بخش اسپیکر این گوشی این باشه که تو این گوشی جک هندزفری وجود نداره. این گوشی از نظر بیس و پر بودن صدا مورد توجه قرار گرفته  در صورتی که معمولا این ویژگی نقطه‌ی ضعف گوشی‌های هوشمنده.

 

دوربین شیائومی یازده لایت ان ای

سخت افزار دوربین گوشی Xiaomi 11 lite 5G NE هیچ فرقی با نسل قبلیش نداره و با همون کیفیت بالا ارائه شده. این خبر خوبیه چون مصرف‌کننده‌ها از دوربین گوشی نسل قبل از New Edition  از دوربینش راضی بودن. حالا ممکنه این سوال پیش بیاد که اگه IPS تو گوشی نسل جدید و قدیم فرق داره مشکلی برای دوربین تو nEW eDITION  پیش میاد؟ شیائومی برای این موضوع اطمینان داده که سازگاری لازم برای این نسخه ایجاد شده و جای نگرانی نیست. این گوشی تو بخش دوربین به سه تا سنسور اکتفا کرده. پکیج دوربین رو سنسور اصلی یا واید با حسگر 64 مگاپیکسلی و ابعاد 1/1.97، سنسور اولترا‌واید با حسگر 8 مگاپیکسلی و ابعاد  و سنسور ماکرو با حسگر 5 مگاپیکسلی تشکیل میدن. دوربین سلفی این گوشی حسگر 20 مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.2 داره.

 

سنسور اصلی یا دوربین واید

عکس‌هایی که با این سنسور ثبت میشن کیفیت کاملا مطلوبی دارن که توجه مصرف‌کننده رو جلب می‌کنه. این عکس‌های جزئیات ثبت شده‌ی خوبی دارن. در واقع میشه گفت سنسور اصلی تو بخش دوربین این گوشی هیچی از رقبای خودش تو این بازه‌ی قیمتی کم نداره. این گوشی سنسور تشخیص عمق نداره اما عکس‌های پرتره‌ای که ثبت می‌کنه مطلوب و خوبه.

 

سنسور اولترا‌واید

عکس‌هایی که با سنسور اولترا‌واید این گوشی ثبت میشن مثل تمام گوشی‌های دیگه ممکنه افت کیفیت داشته باشه اما نکته‌ی جالبش اینجاست که این افت کیفیت اصلا آزاردهنده نیست. بهم ریختگی‌ها تو حاشیه‌ی این عکس‌ها خیلی کمه و عکس‌ها نویز نمیگیرن این دوتا ویژگی باعث عملکرد مطلوب این سنسور میشن.

 

سنسور ماکرو

سنسور ماکرو با حسگر 5 مگاپیکسلی یه ویژگی بی‌نظیر تو این گوشیه. فوکوس اتوماتیک و نزدیکی به سوژه دوتا از ویژگی‌های این سنسوره که از تمام رقبای خودش تو عکاسی ماکرو جلوتره.

 

فیلم‌برداری شیائومی یازده لایت ان ای

قابلیت این گوشی برای فیلم‌برداری 1080 پیکسل با 30،60،120 فریم بر ثانیه‌اس. سرعت تغییر فوکوس تو این گوشي‌ها می‌تونه شمارو شگفت‌زده کنه. عملکرد لرزشگیر به خوبی تغییر فوکوس نیست اما مطلوبه. 120 بودن فریم در 1080 پیکسل یکی از ویژگی‌های جالبه گوشیه و نقطه قوت گوشی بین رقبا محسوب میشه.