گوشی آیفون
بهترین گوشی موبایل برای استفاده روزمره افراد کم‌بینا

ضعف در بینایی می‌تواند استفاده از گوشی موبایل را برای افراد، دشوار کند. اما برخی از موبایل‌های هوشمند، دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را برای افرادی با بینایی کم، قابل استفاده می‌کند.

از گوشی‌های تاشوی ساده گرفته تا تلفن‌های هوشمند پیشرفته، هرکدام ویژگی‌هایی دارد که برای افراد کم‌بینا با هر درجه از کم‌بینایی، مناسب است. در این مقاله به بررسی انواعی از این گوشی‌ها و مزایا و معایب آنها پرداخته خواهد شد.

شاخص‌های گوشی موبایل مناسب برای یک فرد کم‌بینا

نقص در بینایی، انواع مختلفی دارد و به سختی می‌توان موبایلی را پیدا کرد که راه حلی برای همه نقص‌ها ارائه کرده باشد. اما باید در هنگام انتخاب گوشی مناسب برای کم‌بینایان، به چند ویژگی کلیدی توجه داشته باشیم. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • اندازه و وضوح صفحه: نمایشگرهای بزرگ با تراکم تصویری بالاتر، مشاهده و خواندن صفحه را راحت‌تر می‌کنند. همچنین یک گوشی موبایل ایده‌آل برای این افراد، باید دارای قابلیت تنظیم متن و عکس باشد تا با دید کاربر منطبق شوند.
  • فرمان صوتی: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های یک گوشی مناسب برای افراد کم‌بینا، وجود ویژگی‌های پیچیده گفتاری است که به کاربر اجازه استفاده از گوشی با حداقل استفاده از دکمه‌ها را می‌دهد. برخی از این قابلیت‌ها، سیستم تبدیل ویس به متن یا هدایت صوتی است.
  • راحتی: باید دنبال گوشی‌هایی باشیم که در عین پیچیدگی‌های کامپیوتری فنی، برای استفاده کاربران کم‌بینا، بسیار راحت و بدون پیچیدگی باشند.
  • دکمه‌های بزرگ: یک گوشی ایده‌آل برای افراد کم‌بینا، باید دکمه‌های بزرگ و متمایزی داشته باشد تا کاربر با لمس‌ آنها، بتواند دکمه مورد نظر خود را انتخاب کند.
  • به‌صرفه بودن

گوشی‌های هوشمند مدرن ممکن است حتی تا بیش از 1000 دلار هم قیمت داشته باشند. اما افراد کم‌بینا با توجه به محدودیت‌های خود، ممکن است توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را نداشته باشند. پس باید گوشی مدنظر، اقتصادی و به‌صرفه باشد.

معرفی مدل‌های موبایل مناسب برای افراد کم‌بینا (آپدیت 2023)

از بین تمام گوشی‌هایی که مدعی ارائه ویژگی‌های مختلف برای افراد کم‌بینا بوده‌اند، چند مورد از بهترین‌ها و جدیدترین موبایل‌ها را لیست کرده‌ایم که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. Jitterbug Smart 3

گوشی موبایل

گوشی موبایل Jitterbug Smart 3 با طراحی ساده، صفحه نمایش روشن و قابلیت‌های هشدار سلامتی، یک تلفن همراه مطلوب برای افرادی با نقص‌های بینایی است. این گوشی با قیمت 112 دلار به بازار عرضه می‌شود که از این نظر، بسیار اقتصادی و به‌صرفه است.

صفحه نمایش این گوشی، بیشتر از 6 اینچ است؛ بنابراین کم‌بینایان می‌توانند با مدیریت اندازه نمایشگر، به وبگردی، تماشای عکس‌ها و پخش ویدیوها بپردازند. به لطف سادگی فرمان‌های لمسی آن، با استفاده از دو انگشت، می‌توانید به راحتی بر روی صفحه زوم کنید.

ویژگی محبوب دیگر گوشی جیترباگ اسمارت 3، قابلیت تبدیل صدا به متن است که به کاربر کم‌بینا اجازه نوشتن پیام، ایمیل و یا سرچ در اینترنت را می‌دهد. همچنین قابلیت‌های هشدار پزشکی این موبایل، دیگر ویژگی دوست‌داشتنی آن هستند. فقط کافی است که کاربر، دکمه “پاسخ اورژانسی” را فشار دهد تا یک اپراتور دارای صلاحیت در زمینه پزشکی، او را در حالت اضطراری و بروز مشکل، راهنمایی کند.

قابلیت فرمان صوتی گوشی جیتگرباگ اسمارت 3، به گستردگی این قابلیت در گوشی‌های دیگر لیست نیست، اما می‌تواند برای افرادی با نقص بینایی متوسط، بسیار مفید باشد. این گوشی همچنین دارای ویژگی‌های بسیار دیگری است که آن را بسیار شبیه به گوشی‌های هوشمند مدرن دیگر می‌کند.

مزایا

  • اقتصادی و مقرون به‌صرفه
  • نمایشگر بزرگ و روشن
  • دکمه پاسخ اورژانسی

معایب

  • فرمان‌های صوتی محدود
  • نیاز به دیتاهای فراوان

2. Jitterbug Flip 2

گوشی موبایل

گوشی Jitterbug Flip 2 برای افراد کم‌بینایی که به دنبال یک گوشی تاشو با قابلیت سیستم هشدار پزشکی هستند، بسیار مناسب است. این گوشی با دکمه‌های بزرگ، برجسته و قابل لمس، برای افرادی با هر نوع نقص در بینایی، به راحتی قابل استفاده است.

این تلفن همراه، همچنین دارای گروهی از فرمان‌های صوتی است که به کاربران اجازه برقراری تماس، فرستادن تماس و تنظیم یادآوری، تنها با استفاده از صدا را می‌دهد.

اگر بخواهیم فقط یک گوشی را در زمینه راحت بودن استفاده از آن نام ببریم، آن گوشی، قطعا Jitterbug Flip 2 خواهد بود. صفحه نمایش آن برای تماشای ویدیو یا وبگردی ساخته نشده است، اما می‌تواند به راحتی به برقراری تماس، ارسال پیام و تنظیم یادآوری بپردازد.

دیگر قابلیت برجسته جیترباگ فلیپ 2، برنامه “بازی‌های ذهنی” است که می‌تواند در تقویت مهارت‌های ذهنی و حافظه کاربران، مفید باشد. از آنجایی که بیشتر افراد کم‌بینا از سالمندان هستند، اهمیت این اپلیکیشن بیشتر مشخص می‌شود.

اگر پکیج “سلامت و امنیت” همراه با این گوشی خریداری شود، می‌تواند برای کاربران، دسترسی به پاسخ اورژانسی را فراهم کند. هرچند که فرمان‌های صوتی این گوشی محدود هستند، اما یک گزینه بسیار اقتصادی و ساده است.

مزایا

  • قیمت مناسب و اقتصادی
  • دکمه‌های بزرگ
  • باطری پرظرفیت

معایب

  • فرمان‌های صوتی محدود
  • دوربین متوسط

3. Apple iPhone SE

گوشی موبایل

گوشی iPhone SE یک گزینه عالی با فناوری بالا، برای افراد کم‌بینا است. این گوشی دارای قابلیت استفاده آسان و انجام هر نوع کار کامپیوتری پیچیده بوده، و در عین حال رابط کاربری ساده‌ای نیز دارد.

با ویژگی‌های مقاومت در برابر آب و میانبرهای لمسی که برای کم‌بینایان بسیار یاری‌رسان است، این گوشی هوشمند با وجود قیمت بالای آن، بسیار مناسب است.

گوشی iPhone SE همانند جیترباگ اسمارت 3 به کاربران اجازه تنظیم متن و عکس را می‌دهد. اما فرمان صوتی iPhone SE، بسیار درخشان‌تر عمل‌ می‌کند. با استفاده از یک دستیار صوتی به نام Siri، کاربر می‌تواند به برقراری تماس، ارسال پیام، گرفتن نوبت آنلاین و تنظیم یادآور بپردازد. تمام این اطلاعات می‌توانند از طریق صفحه هوم در دسترس باشند.

مهم‌ترین عیب این گوشی، صفحه نمایش کوچک 4.7 اینچی آن است که از این نظر، کوچک‌ترین نمایشگر را در بین گوشی‌های هوشمند لیست دارد. اما آیفون SE برای کسانی که یک گوشی با قابلیت‌های زیاد می‌خواهند، بسیار مناسب است.

مزایا

  • طراحی خلاقانه
  • دستیار صوتی Siri
  • دوربین بزرگ
  • ضد آب

معایب

  • قیمت بالا
  • صفحه نمایش کوچک

4. Moto G7

گوشی موبایل

گوشی Moto G7 برای افراد کم‌بینایی که به دنبال یک صفحه نمایش بزرگ‌تر، فرمان صوتی داخلی و میانبرهای خلاقانه هستند، بسیار ایده‌آل است. در این گوشی، گوگل پلی برنامه‌های مفید بسیاری را ارائه می‌دهد و قابلیت “الکسا”  به کاربر اجازه استفاده از امکانات موبایل، بدون فشردن دکمه‌ای را می‌دهد.

در زمان استفاده از فرمان صوتی Moto G7، فرد کم‌بینا قادر به برقراری تماس، چک کردن آب‌وهوا، تنظیم یادآور و جستجو در اینترنت خواهد بود. همچنین صفحه نمایش بزرگ 6.2 اینچی Moto G7، خواندن اطلاعات یا تماشای عکس و ویدیو را آسان می‌کند.

علاوه بر این، قابلیت شخصی‌سازی این گوشی، تنظیم اندازه متن و رنگ را تسهیل کرده و خوانایی صفحه را افزایش می‌دهد. به دلیل وجود میانبرهای اختصاصی موتورلا، دسترسی سریع به قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌ها، برای افرادی با نقص بینایی، به شدت تسهیل شده است.

ویژگی دیگر گوشی موبایل Moto G7، عمر باتری شگفت‌انگیز آن است؛ به طوری که با یک بار شارژ، بیش از یک روز دوام می‌آورد. به لطف قابلیت شارژ سریع آن، کاربر می‌تواند در مدت کمتر از یک ساعت، باتری را به طور کامل شارژ کند.

سطح بالای شخصی‌سازی Moto G7، استفاده از آن  برای افراد ناآشنا با گوشی‌های هوشمند را سخت می‌کند؛ بنابراین این گوشی به کسانی پیشنهاد می‌شود که اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند. در ضمن، زمانی که این گوشی با طرح‌های Mint Mobile جفت می‌شود، کاربر اجازه دسترسی به تماس، پیام و دیتای نامحدود خواهد داشت.

مزایا

  • فرمان صوتی خلاقانه
  • اندازه فونت بزرگ و صفحه نمایش روشن
  • دکمه‌های بزرگ

معایب

  • عدم تطابق با همه عملکردها
  • عدم اقتصادی بودن

5. MiniVision2

گوشی موبایل

گوشی MiniVision 2 دکمه‌های بزرگ، فرمان صوتی خلاقانه و اپلیکیشن‌هایی برای دسترسی افرادی با نقص بینایی ارائه می‌دهد. این گوشی با دکمه “کمک” برای موارد اورژانسی تجهیز شده است.

با وجود ظرفیت عملکردی محدود، این گوشی مجموعه‌ای از قابلیت‌های دیگر مخصوص به افراد کم‌بینا را در خود جمع کرده است. از آن جمله می‌توان به فرمان صوتی قدرتمند که به کاربران اجازه ارسال پیام با ویس یا کیبورد سخنگو را می‌دهد، اشاره کرد.

افزون بر این، اپ‌هایی برای گوش دادن به رادیو FM، تعیین رنگ‌ها، ضبط صدا و نوت‌برداری صوتی در دسترس افراد کم‌بینا قرار دارد. با این گوشی، کاربر قادر به برقراری تماس و ارسال پیام بدون فشردن دکمه‌ای خواهد بود. این گوشی حتی الگوی صدا را تشخیص داده و قادر به ارسال پیام به شخص مدنظر خواهد بود.

در مجموع، این گوشی دارای قابلیت استفاده آسان و وزن اندک است و با انواعی از فرمان‌های صوتی هوشمند و اپ‌های مخصوص افراد کم‌بینا تجهیز شده است.

مزایا

  • دکمه “کمک”
  • فونت بزرگ و صفحه نمایش روشن

معایب

  • حافظه اندک
  • در دسترس نبودن در تمامی کشورها

حرف آخر

پیشرفت‌های روزافزون در ساخت ابزارهای الکترونیکی، بر هیچکس پوشیده نیست. اما پس ازمدت‌ها، حالا افرادی با نقص در بینایی در هر سطح و نوعی می‌توانند از این فناوری‌ها به راحتی استفاده کرده و بر بخشی از نقص و محدودیت‌های خود غلبه کنند.

اما هر موبایلی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز افراد کم‌بینا باشد. آن‌ها به دنبال یک گوشی با دکمه‌ها و صفحه نمایش بزرگ، قابلیت تنظیم اندازه فونت، فرمان‌های صوتی و… هستند. در این مقاله سعی شد تا چند نمونه از جدیدترین و بهترین گوشی‌های موبایل که طیف وسیعی از این ویژگی‌ها را پوشش می‌دهند، معرفی شود.