نقد و بررسی گوشی‌ Xiaomi poco X4 pro 5G | آیا ارزش خرید دارد؟

برند پوکو کمتر از ۵ ساله که به عنوان زیر برند شیائومی وارد بازار شده و محصولات با کیفیتی رو عرضه کرده. بیش از یک سال پیش گوشی‌های x3 و X3 Pro به بازار عرضه شدن. تا همین امروز هم از نظر عملکرد بی‌رقیب محسوب میشن. نسل جدید گوشی‌های سری X دو تا مدل X4 NFC و X4 Pro ارائه داده که یکی از جدیدترین گوشی‌های کمپانی پوکو، Xiaomi Poco X4 Pro 5G هست که جایگزین گوشی Poco X3 Pro به شمار میره و خیلی خوش‌دسته که از 28 February سال 2022 معرفی شد و از 23 March سال 2022 وارد بازار شد و در دسترس مشتری قرار گرفت.. این گوشی در رنگ‌های Laster Blue و Poco Yellow دیده می‌شه. تو این مقاله قراره Poco X4 Pro 5G رو نقد و بررسی کنیم.

 

مشخصات فنی گوشی

گوشی پوکو X4 با ابعاد ۱۶۴.۲x۷۶.۱x۸.۱ میلی‌متر و وزن ۲۰۵ گرم از کمپانی پوکو عرضه شده که از نظر جثه فرقی با گوشی‌های نسل قبلی نداره. گوشی پوکو X4 اندروید 11 رو با جدیدترین نسخه‌ی MIUI 13 راه‌اندازی و اجرا می‌کنه. این گوشی از صفحه نمایش 6.67 اینچ  120 هرتزی با کیفیت Super AMOLED برخورداره و از چیپست Snapdragon 695 5G استفاده می‌کنه. حفره ی دوربین سلفی بالای نمایشگر قرار می‌گیره. پنل پشت گوشی تخت هست و بدنه‌ی این گوشی با شیشه ساخته شده که حس یه گوشی با کیفیت رو به مصرف کننده القا میکنه. نمای پشت گوشی از شیشه‌ای صاف درست شده و شامل یک قاب مستطیلی بزرگ و برآمدست که در قسمت بالا و عرض اون قرار گرفته و ماژول‌های دوربین در قسمت چپ اونه. به لطفا این قاب ضخیم در بالای گوشی نمای پشت گوشی کمتر خش برمی‌داره. در بخش راست این قاب هم اسم برند گوشی یعنی Poco ثبت شده. ابعاد دوربین اصلی بزرگ‌‌تره و بالای بقیه‌ی ماژول‌هاست و یکم از سطح برآمده‌ی اصلی  بیرون میزنه اما دوربین‌های اولترا‌واید و ماکرو که در بخش پایینی قرار گرفتن کاملا هم‌سطح هستند. داخل قاب دارای تو تا نوار ظریف شیشه‌ایه که یکی از برند پوکو و یکی هم از بقیه‌ی اجزای داخل قاب نگهداری می‌کنه.

فریم گوشی از پلاستیکی محکم و مات تشکیل شده که باعث میشه گوشی از دستتون سر نخوره. بخش راست فریم دکمه‌ی کم و زیاد صدا و پاور قرار داره و بخش چپ کاملا خالیه. حسگر اثر انگشت در گوشی Xiaomi Poco X4 Pro در بخش دکمه پاور گوشی دیده می‌شه. تشخیص اثر انگشت این حسگر بسیار بالاست و دقت فوق‌العاده‌ای داره. شما می‌تونید روش باز کردن با اثر انگشت رو روی فشار یا لمس دکمه پاور تنظیم کنید. قفل 2بعدی با چهره یکی دیگه از ویژگی های گوشیه که البته امنیتش نسبت به قفل با اثر انگشت کمتره.

گوشی Poco X4 Pro استاندارده IP53 داره که از گوشی در مقابل گرد و غبار و پاشیده شدن ذرات آب محافظت می‌کنه. البته باید توجه کنید گوشی ضد آب نیست و نباید در آب غرق بشه ولی در مقابل ذرات باران خوب عمل می‌کنه.

 

‎بلند‌گوهای گوشی Poco X4 Pro

بلندگوهای این گوشی استریو هستند که در دو طرف بالا و پایین گوشی قرار گرفتن. هرکدوم از این بلندگوها پشت دوتا توری نقطه‌چین به صورت متقارن قرار دارن. این بلندگوها صدایی با کیفیت خوب و متعادل ارائه میدن.

 

نمایشگر Poco X4 Pro

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات گوشی‌های پوکو X4 Pro نسبت به نسل قبل این بود که نمایشگر OLED رو جایگزین IPS LCD کردن. نمایشگر این گوشی با رزولوشن، ۱۰۸۰x۲۴۰۰ پیکسل در ابعاد ۶.۶۷ اینچ تراکم پیکسلی با عدد بسیار خوب ۳۹۵ پیکسل بر اینچ رو ارائه میده. تو این گوشی می‌تونین با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز تصاویر روان و نرم‌تری رو تو فیلم‌ها یا حتی بازی‌هاتون تجربه کنید. همچنین Poco X4 Pro از رن‌های گسترده پشتیبانی می‌کنه که این یکی دیگه از ویژگی‌های مثبته این گوشیه.نمایشگر گوشی پوکو X4 با لایه‌ی Corning Gorilla Glass 5 محافظت میشه.

صفحه نمایش پوکو برای سطوح روشنایی 2047، 700nits و برای حداکثر روشنایی 1200‌nits داره.

صفحه‌ی منو در گوشی های پوکو X4 Pro یه کشوی برنامه ارائه میده که به‌طور خودکار برنامه‌هاتون رو دسته بندی می کنه. این دسته‌ها شامل All یعنی همه ی برنامه‌هاتون بدون قرارگیری تو دسته‌ای خاص، ارتباطات، سرگرمی، ابزار، جدید، تجارته. شما می‌تونید این دسته بندی رو ویرایش یا حتی غیر‌فعالش کنید.

 

عملکرد و باتری Poco X4 Pro

تراشه‌ی Snapdragon 695 5G با لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC در جدیدترین گوشی سری X کمپانی شیائومی دیده میشه. با اینکه این تراشه پرچم‌دار نیست اما قدرت پردازشی که داره قابل قبوله. تراشه‌ی کوالکام تو CPU این گوشی دوتا هسته‌ی قوی ۲.۲ گیگاهرتزی با پایه‌ی Cortex-A78 و شش هسته‌ی کم مصرف ۱.۷ گیگاهرتز با پایه‌ی Cortex-A55 داره. رم گوشی از نوع LPDDR4X و حافظه‌اش هم از نوع UFS 2.2 هست. ۶ نسخه‌ی مختلفی که از این گوشی تو بازار موجوده:

  • 64G با رم 6G
  • 128G با رم 6G
  • 128G با رم 8G
  • 256G با رم 8G

کمپانی شیائومی تو گوشی نسل جدید خود باتری‌های بزرگ 5000 میلی‌آمپر ساعتی رو قرار داده. شارژر این گوشی‌ها مثل نسل‌های قبل شارژر سریع 67 وات هست که طبق گفته‌ی کمپانی می‌تونه تو 48 دقیقه شارژ باتری رو از صفر به صد برسونه.

یکی دیگه از ویژگی‌های قابل توجه این گوشی که باعث شده نظر خیلی از گوشی باز‌ها بهش جلب بشه اجرای حالت یک دست به سبک IOS و برنامه ی دوربین پیشرفته با تاخیر شاتر صفر و تولید و نمایش عکس های متحرکه.

 

دوربین پوکو X4 پرو

گوشی‌های نسل جدید سری X این کمپانی با ترکیبی از سه دوربین واید (عریض)، ماکرو و اولترا‌واید (فوق عریض)، با تنظیم سه سنسوره که یک فلاش LED تک هم داره. حسگر دوربین واید که دوربین اصلی محسوب میشه 108 مگاپیکسله و ابعاد این دوربین 1/1.52 اینچ با پیکسل های 0.7 میکرومتریه. لنز دوربین واید 24 میلیمتریه که  دیافراگم f/1.9 داره.فیلتر رنگی این دوربین None-Bayer، یعنی ۹ پیکسل سنسور در یک پیکسل 2.1 میکرو‌متر ترکیب شده و وضوح خروجی میده. همه‌ی اینا باعث می‌شه این دوربین از عکس‌برداری در شب پشتیبانی کنه و تجربه‌ی جالبی به کاربر میده.  دوربین اولترا‌واید دیافراگم f/2.4 و حسگر 8 مگاپیکسلی داره. دوربین ماکرو هم حسگر 2 مگاپیکسلی داره و برای عکاسی نزدیک از سوژه ها بکار میره.

دوربین سلفی گوشی پوکو X4 هم از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی Omnivision OV16A1Q ⅓.06 اینچی با پیکسل‌های 1.0 میکرو‌متری و فیلتر Quad-Bayer استفاده می‌کنه. این دوربین پشت یک لنز با دیافراگم f/2.5 قرار داره. عکس‌های سلفی با روشن بودن HDR جزئیات بیشتری رو تو عکس نشون میده. دوربین سلفی قراره تصاویر با ۴ مگاپیکسل ذخیره کنه ولی در عوض سلفی های ۱۶ مگاپیکسلی پیشرفته تولید می‌کنه.

 

کیفیت عکس‌ها

دوربین اصلی گوشی Poco X4 Pro عکس‌های 12 مگاپیکسلی رو ذخیره می‌کنه. جزئیاتی که داخل عکس مشخصه برای این رده گشوی‌ها کاملا قابل قبوله و همگی با کنتراست بالا و محدوده دینامیکی متعادل ذخیر میشن. همچنین تو عکسایی که با دوربین اصلی گرفته شدن دقت رنگ بالاست و رنگ سفید در حالت تعادل قرار دارد. این ویژگی ها باعث میشن که وقتی روی صفحه نمایش به عکس ها نگاه می کنید وضوح تصویر احساس رضایت بالایی براتون رقم بزنه. حتی شما می تونید با وضوح 108 مگاپیکسلی عکاسی کنید. اینجوری عکس‌ها به‌جای ۱۲ پیکسل سطح بالا، با سطح بالایی که برای پردازش هم مناسب هستن ارائه میشن.

 

فیلم‌برداری با گوشی پوکو X4 Pro

قابلیت فیلم‌برداری این گوشی با حداکثر سرعت 30fps برای دوربین اصلی و اولترا‌واید و دوربین سلفی 1080 پیکسله. همچنین این قابلیت برای فیلم‌برداری با سرعت 30fps برای دوربین ماکرو 720 پیکسله. نرخ بیت ویدیو در این گوشی حدودا 20 مگابیت بر ثانیه‌اس. صدا در فیلم‌برداری به صورت استریو و با نرخ بیت 192 کیلوبیت ضبط میشه. برای دوربین اصلی کیفیت 1080 پیکسل با جزئیات تفکیک شده و وضوح نسبتا متعادل و رنگ‌های واقعی و زنده از ویژگی های خوبه این گوشیه.

همه‌ی این مشخصات رو گفتیم تا بهتون بگیم که این گوشی علاوه بر خوش‌دست‌ و شیک بودن، کارآمد هم هست و یه‌جورایی میشه روش حساب باز کرد.