چرا دوربین گوشی کم کیفیت شده؟ | دلایل پایین آمدن کیفیت دوربین گوشی

شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که دوربین گوشی‌تان بعد از مدتی با کاهش کیفیت روبه‌رو شود. اما دلیل این اتفاق چیست؟ کم شدن کیفیت دوربین می‌تواند به عوامل بسیار زیادی وابسته باشد، دلایلی چون کثیفی لنز، خراب شدن سنسور دوربین، باگ نرم‌افزاری و دلایل خارجی مانند خراشیدگی روی لنز. در این مقاله از فروشگاه موبایل جی‌جی‌مو قصد داریم تا درخصوص علت پایین آمدن کیفیت دوربین گوشی و راه‌ حل‌های مقابله با آن بیشتر توضیح دهیم.

شما در این متن به ترتیب می‌خوانید:

آیا کیفیت دوربین اندروید به مرور زمان کاهش می‌یابد؟

کیفیت دوربین دستگاه‌های اندرویدی مانند گوشی‌های سامسونگ و شیائومی، به طور معمول در اثر گذشت زمان کاهش پیدا نمی‎‌کنند، اما عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند باعث پایین آمدن کیفیت دوربین گوشی شما شوند، در ادامه به بررسی و ارائه راه حل برای هر کدام از این موارد پرداخته‌ایم.

شما هم علاقه دارید بیشتر و بهتر از قبل ورزش کنید؟

برای دیدن اینکه ساعت‌های هوشمند ورزشی چطور به شما کمک می‌کنند کلیک کنید.

دلایل رایج کم شدن کیفیت دوربین:

• خراش روی لنز دوربین

یکی از اصلی‌ترین دلایل کم شدن کیفیت دوربین گوشی خراش یا ضربه فیزیکی به لنز  آن است؛ چرا که تنها یک خراش جزئی در هنگام عکسبرداری باعث پدیده پاشیدگی نور شده و سنسورهای دوربین نمی‌توانند به طور واضح سوژه را تشخیص دهند، این امر می‌تواند علت بی‌کیفیت شدن دوربین گوشی شما باشد. به این نکته توجه داشته باشید که رفع خراشیدگی از روی لنز گوشی کار دشوار و پرهزینه‌ای خواهد بود، چرا که باید لنز دوربین توسط تعمیر کار متخصص به کلی تعویض شود؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم برای محافظت از دوربین گوشی از محافظ لنز و گلس دوربین استفاده کنید.

• از تمیز بودن لنز دوربین خود مطمئن شوید!

وجود گرد و خاک روی لنز نیز یکی دیگر از عوامل رایج افت کیفیت دوربین می‌تواند باشد؛ چرا که، با گذاشتن گوشی در جیب یا کیف خود احتمال ایجاد لکه و جذب چربی توسط لنز افزایش می‌یابد؛ بنابراین هنگام عکاسی حتماً از تمیز بودن دوربین گوشی خود اطمینان حاصل فرمایید.

• پردازش ضعیف علت پایین آمدن کیفیت دوربین گوشی

بخش اعظمی از کیفیت تصاویر وابسته به پردازنده گوشی است؛ چرا که نور دریافت شده توسط دیافراگم دوربین باید توسط تراشه، پردازش و سپس ارائه شود؛ بنابراین اگر اختلالی در عملکرد تراشه به وجود آید می‌توان انتظار  افت کیفیت دوربین گوشی را داشت. عوامل بسیار متعددی برای اختلال در عملکرد تراشه وجود دارد، بنابراین، اگر علاقه مند به کسب دانش در این مورد هستنید لطفاً به بلاگ جی‌جی‌مو مراجعه کنید و یا خواست خود را در قسمت دیگاه با ما به اشتراک بگذارید.

• حجم و کیفیت پایین دوربین و عکس‌ها در گوشی

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره شد گاهی تنظیمات گوشی دلیل پایین آمدن کیفیت دوربین آن می‌شوند، برای مثال در گوشی‌هایی که حسگرهای بسیار قوی و ظریفی دارند، تنظیمات پیش‌فرض گوشی به گونه‌ای است که هر تصویر با حجم کمتر از توان اصلی دوربین ذخیره می‌شود تا فضا زیادی از گوشی را اشغال نکند. اما شما با مراجعه به قسمت تنظیمات دوربین می‌توانید کیفیت تصاویر گرفته شده را در بالاترین حالت ممکن قراردهید. به این نکته توجه داشته باشید با افزایش کیفیت تصاویر، حجم آن‌ها نیز بالا می‌رود، همچنین این قابلیت برای تمامی گوشی‌ها فعال نیست.

• به روزرسانی دوربین گوشی

چرا کیفیت دوربین گوشیم کم شده

به روزرسانی دوربین و به طور کلی سیستم عامل گوشی‌های اندرویدی یکی از نکات بسیار مهمی است که هر کاربر باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد؛ چرا که، به روز رسانی نکردن سیستم عامل نه تنها افت کیفیت دوربین را به همراه خواهد داشت، بلکه مشکلات اساسی‌تری چون اجرا کند برنامه‌ها را نیز  به وجود خواهد آورد. حال که به اهمیت به روزرسانی دوربین گوشی پی بردید در ادامه نحوه به روزرسانی سیستم عامل را به طور جامع شرح دادیم تا مشکل افت کیفیت دوربین گوشی خود را حل کنید.

چگونه دوربین اندروید خود را آپدیت کنم؟

در گام نحست وارد Settings شده و گزینه System & Updates را انتخاب کرده و روی آن کلیک کلیک کنید. سپس با وارد شدن به بخش Software update و اطمینان از متصل بودن اینترنت، گوشی شروع به جست و جو آخرین نسخه ارائه شده اندروید می‌کند؛ حال شما با دانلود آخرین سیستم عامل ارائه شده، نه تنها بروزرسانی دوربین گوشی خود را به پایان رسانده‌اید، بلکه از آخرین امکانات ارائه شده در زمینه نرم افزاری نیز بهره خواهید برد.

در هنگام بروزرسانی دوربین گوشی خود به ظرفیت دستگاه و توان پردازنده آن نیز توجه داشته باشید؛ چرا که، با دریافت سیستم عامل جدید فضا بیشتری نیز در گوشی شما اشغال خواهد شد؛ و در موارد بسیار نادر گوشی برای ذخیره فایل‌ها و عکس‌ها حجم و کیفیت آن‌ها را کاهش می‌دهد تا بتواند فایل‌های شما را ذخیره کند و این خود علت کاهش کیفیت دوربین گوشی می‌شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید گاهی پایین بودن کیفیت دوربین شما به سیستم عامل مرتبط نیست و در بخش تنظیمات دوربین باید به دنبال راه چاره بگردید.

چگونه کیفیت دوربین خود را اصلاح کنم؟

چند کار وجود دارد که می‌توانید برای بهبود کیفیت دوربین خود انجام دهید. ابتدا مطمئن شوید که دوربین شما به درستی کالیبره شده است؛ چرا که، این کار باعث می‌شود  تصاویر تولید شده دقیق با رنگ‌های مناسب باشند. در مرحله بعد، مطمئن شوید که از لنز مناسب برای دوربین خود استفاده می‌کنید. لنزهای واید پوشش بیشتری نسبت به لنزهای تله فوتو دارد و عکس‌هایی با وسعت بالا و جزئیاتی چشم نواز را ثبت می‌کنند. در نهایت، حتما با فرمت RAW عکس بگیرید تا در صورت لزوم بتوانید بعداً تصویر را ادیت کنید.

چرا گوشی با نویز عکس می‌گیرد؟

علت بی کیفیت شدن دوربین گوشی

عوامل متفاوتی می‌تواند دلیل نویز دار بودن تصویر شود، که عبارت‌اند از:

  • عوامل محیطی مانند نور بسیار کم (عکس برداری در شب) و یا نور بسیار شدید می‌تواند باعث کاهش کیفیت تصاویر شما شود.
  • لرزش دوربین هنگام عکس برداری باعث نویز تصاویر خواهد شد. از این رو، شرکت‌های بزرگی چون اپل و سامسونگ همواره در گوشی‌های پرچمدار خود لرزشگیر اپتیکال (IOS) را همراه با حسگر اصلی دوربین ارائه می‌دهند. اگر گوشی شما از قابلیت IOS بهره نمی‌برد هنگام عکس برداری مطمئن شوید دوربین را در جای ثابتی و بدون لرزش قرار داده‌اید.
  • در تصویر برداری از سوژه‌های کوچک سعی کنید تا حد امکان به آن نزدیک شوید؛ چرا که زوم بیش از حد نیز باعث نویز در عکس می‌شود.
  • اگر به هر دلیلی از برنامه‌های فشرده‌سازی تصاویر استفاده می‌کنید، باید بدانید چون این برنامه‌ها برای کاهش حجم عکس، پیکسل‌های تصاویر را باهم ادغام می‌کنند می‌توانند باعث ایجاد نویز شوند.

چگونه می‌توانم دوربین اندروید خود را شبیه آیفون کنم؟

چند راه برای انجام این کار وجود دارد. می‌توانید از یک برنامه شخص ثالث مانند Camera FX استفاده کنید یا می‌توانید از تنظیمات دوربین در سیستم عامل تلفن Android خود استفاده کنید.

با هر بودجه‌ای موبایل با بهترین کیفیت دوربین را بخر.

چه اپلیکیشن‌هایی به کیفیت دوربین کمک می‌کنند؟

  1. Adobe Lightroom : این اپلیکیشن یکی از قدرتمندترین ابزارهای پردازش تصویر است. با استفاده از Lightroom، می‌توانید تنظیمات رنگ، کنتراست، روشنایی و سایر پارامترهای تصویر را بهبود ببخشید.
  2. Snapseed: این اپلیکیشن توسط Google ارائه داده شده است و امکانات پیشرفته‌ای برای ویرایش تصاویر دارد. از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به کاهش نویز، تنظیمات HDR، تنظیمات رنگ و… اشاره کرد.
  3. Camera+ 2: این اپلیکیشن برای دوربین‌های آیفون توسعه داده شده و قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای بهبود تصاویر دارد. از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به کاهش نویز، تنظیم تعادل سفیدی و تنظیمات تصویر اشاره کرد.
  4. VSCO: این اپلیکیشن به عنوان یک ابزار پردازش تصویر، ویرایش‌های ساده و زیبایی ارائه می‌دهد. همچنین مجموعه‌ای از فیلترها و افکت‌ها نیز در این اپلیکیشن وجود دارد.
  5. Darkroom: این اپلیکیشن نیز امکانات پیشرفته‌ای برای ویرایش تصاویر ارائه می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به کاهش نویز، تنظیمات رنگ و کنتراست، ویرایش لایه‌ها و… اشاره کرد.

حرف آخر

در این نوشته فروشگاه گوشی جی‌جی‌مو سعی کرد، عوامل مختلفی که در کاهش کیفیت دوربین گوشی مأثر هستند برای شما عزیزان شرح دهد و راه‌حل‌های کاربردی ارائه دهد. اگر در هرکدام از مراحل به روزرسانی دوربین گوشی خود و دیگر مراحل دچار مشکل شدید و نیازمند راهنمایی دقیق‌تر بودید؛ در قسمت دیدگاه چالش‌ها و در خواست‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید