راهنمای خرید بهترین گوشی مخصوص نابینایان

در زندگی مدرن امروز نیاز به ارتباط سریع و گسترده بین تمامی انسان‌ها بیش از پیش حس می‌شود و افراد نابینا نیز از موضوع مستثی نیستند. بنابراین، شرکت‌های تکنولوژی و تولید کنندگان تلفن‌های هوشمند تصمیم به طراحی و ارائه گوشی‌هایی گرفتند که بتواند پاسخگو نیازهای مختلف افراد با اختلالات بینایی باشد و زندگی را برای آن‌ها راحت‌تر کند. در ادامه به بررسی ویژگی‌هایی که در هنگام خرید گوشی برای افراد کم بینا حائز اهمیت است پرداخته‌ایم. همچنین شما با خواندن این نوشته از فروشگاه موبایل جی‌جی‌مو بهترین گوشی برای نابینایان را خواهید شناخت.
خرید گوشی مخصوص نابینایان

بهترین گوشی برای نابینایان چه ویژگی‌هایی دارد؟

نکته اولی که در انتخاب بهترین گوشی برای نابینایان باید در نظر بگیرد، آن است که این اخلال طیف‌های متنوعی دارد و تنها تعداد کمی از گوشی‌ها هستند که می‌توانند تمامی نیازهای این افراد را برآورده کنند. در ادامه به شرح چند ویژگی کلیدی در انتخاب موبایل برای این عزیزان پرداخته‌ایم که با وجود آن‌ها قسمت اعظمی از نیازهای نابینایان برطرف خواهد شد.
خرید گوشی برای نابینایان
  1. اندازه نمایشگر: اگر فرد مورد نظر شما تنها دچاره کم بینایی باشد، اولین گزینه حائز اهمیت در خرید گوشی کیفیت و اندازه نمایشگر خواهد بود. البته برخی از گوشی‌ها قابلیت تنظیم فونت دارند و به سبب آن می‌توانید اندازه نوشته‌ها و آیکون‌ها را تا جایی که برای شما مناسب باشد بزرگ یا کوچک کنید.
  2. دکمه‌های بزرگ: برای افرادی که توانایی استفاده از صفحه لمسی را ندارند، حتماً در انتخاب موبایل باید به ابعاد و برجستگی‌های مورد نیاز روی دکمه گوشی برای نابینایان توجه داشته باشید. چراکه، اگر این دکمه ها بسیار کوچک بوده یا فاقد برجستگی باشند امکان استفاده از آن برای این عزیزان وجود ندارد.
  3. فرمان از طریق صدا: با پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی برنامه‌هایی با عنوان دست یاران صوتی در اختیار عموم قرار گرفت که به وسیله آن می‌توانستند بدون ارتباط مستقیم با گوشی فرمان‌هایی صادر و شاهد انجام بی عیب و نقص آن باشند. پشتیبانی از این قابلیت در انتخاب بهترین گوشی مخصوص نابینایان بسیار تأثیر گذار است.
  4. طراحی ساده: محصولاتی که تحت عنوان گوشی‌ مخصوص نابینایان به بازار عرضه می‌شوند باید ظاهری ساده داشته باشند تا کار با آن‌ها سخت و پیچیده نباشد.

معرفی و بررسی چند گوشی مخصوص نابینایان

با توجه به ویژگی‌هایی که گفته شد در ادامه چهار نوع از بهترین گوشی های مخصوص نابینایان را معرفی و به بررسی مزایا و معایب آن پرداخته‌ایم.

گوشی +MiniVision2

این گوشی با دکمه‌های بزرگ و برجسته خود به خوبی برای نابینایان قابل استفاده خواهد بود. از برتری‌های +MiniVision2 می‌توان به خواندن نوشته‌های روی نمایشگر و هرچیزی که تایپ می‌شود اشاره کرد. گوشی مینی‌ویژن 2 پلاس همچنین توسط فرمان صوتی، قابل کنترل است. با وجود اینکه این گوشی موبایل مخصوص افراد نابینا ساخته شده، اما دارای ویژگی‌های همسان بسیاری با گوشی‌های هوشمند معمولی است. افزون بر قابلیت ارسال پیام و برقراری تماس، این گوشی دارای آلارم، دوربین، رادیوی FM، تشخیص رنگ، تشخیص پول، ماشین حساب، ضبط صدا، نوت‌برداری صوتی، چراغ قوه و پیشبینی آب‌وهوا است.

3
یکی از دلایلی که ما MiniVision2+ به عنوان گوشی مخصوص نابینایان معرفی کردیم ارائه ویژگی‌ای با نام “راهنمای صوتی” ست که آن را تبدیل به یک “تلفن همراه گویا” برای افراد نابینا کرده است. برای مثال این گوشی، پیام‌های دریافتی را بازگو کرده و هنگام تایپ جواب توسط کاربر، آن را با صدای رسا می‌خواند. برای مثال اگر در هنگام نوشتن حرفی جا بیفتد آن را اعلام خواهد کرد. همچنین این راهنمای صوتی اطلاعاتی مانند زمان، تاریخ و سطح شارژ باتری را نیز به کاربر اعلام می‌کند. زبان پیشفرض این موبایل، انگلیسی است، اما از 19 زبان دیگر نیز پشتیبانی کرده و کاربران می‌توانند صدای دلخواه و سرعت مطلوب برای راهنمای صوتی را به راحتی تنظیم کنند.
در اکثر تلفن‌های همراه معمولی برای برقراری تماس باید به لیست مخاطبان خود یا تاریخچه تماس‌ها مراجعه کنید اما در یک گوشی مخصوص نابینایان باید راه‌های آسان تری برای برقراری تماس وجود داشته باشد که مینی‌ویژن دو پلاس فکر اینجا را نیز کرده است. در این گوشی کاربران می‌توانند از طریق دستیار صوتی مخاطب مورد نظر خود را پیدا کنند و با او تماس بگیرند یا در صورت استفاده از صفحه کیبرد، اعدادی با صدایی رسا خوانده خواند شد.

معایب

 

  • موجودی کم در بازار

مزایا

  • هدایت و فرمان صوتی
  • داشتن قابلیت‌های فراوان و نزدیک به گوشی‌های هوشمند معمولی
  • دکمه‌های بزرگ
  • دکمه اعلام خطر (SOS)
  • دسترسی آسان به برنامه ها و اپیکیشن‌های مورد نیاز نابینایان

گوشی Jitterbug Flip2

همانطور که از اسم این گوشی مشخص است، جیترباگ فلیپ 2 یک گوشی تاشو بوده و زمانی که بسته می‌شود ابعاد آن به 4.3 در 2.2 در 0.7 اینچ می‌رسد. در لبه سمت چپ این گوشی یک ورودی استاندارد هدفون و در زیر آن نیز پورت USB برای شارژ کردن، دیده می‌شود. در لبه راست و بالای گوشی نیز سوئیچ تغییر صدا به چشم می‌خورد. همانطور که در تصویر مشخص است Jitterbug Flip2 ظاهری ساده داشته و کار با آن بسیار راحت است.
قیمت گوشی مخصوص نابینایان
به طور کلی، این گوشی بیشتر برای افرادی که به اورژانس و سرویس‌های سلامت نیاز دارند، پیشنهاد می‌شود. راهنمای صوتی که برای Jitterbug Flip2 در نظر گرفته شده صدای ربات گونه و زیر دارد و از شماره‌گیری صوتی پشتیبانی می‌کند. یک فرد نابینا به وسیله این گوشی می‌تواند به سه روش تماس برقرار کند. روش اول: شماره گیری از طریق دکمه‌هاست که مانند گوشی قبلی هر شماره با صدایی بلند، بازگو می‌شود. روش دوم، زنگ زدن به اپراتور شخصی است. کاربران نابینا می‌توانند با شماره‌گیری عدد صفر، به اپراتور دسترسی پیدا کنند. اپراتور نیز به شماره تمام افراد دسترسی داشته و می‌تواند فرد نابینا را به فرد مدنظر او، متصل کند. البته این روش دارای هزینه بوده و برای هر تماس، 0.99 سنت نیاز است.
روش سوم که آسان‌ترین روش نیز هست، شماره‌گیری صوتی است. کاربر می‌تواند با گفتن نام یا شماره فرد مدنظر، به او دسترسی پیدا کند. در خصوص تماس های از دست رفته نیز گوشی شماره تماس از دست ‌رفته را بازگو کرده تا بتواند دوباره به آن شخص دسترسی پیداکنند. در جدول زیر مزیا و معایب این گوشی را آورده‌ایم تا راهنمای خوبی در خرید گوشی مخصوص نابیانان باشد.

معایب

  • دکمه‌های مختلف صاف
  • صدای رباتیک و زیر
  • عدم بازگو کردن اطلاعات کامل تماس‌های از دست رفته

مزایا

  • قابلیت “اپراتور شخصی” برای برقراری تماس
  • شماره‌گیری صوتی

دیدگاهتان را بنویسید