چیپست یا پردازنده گوشی چیست؟ | همه چیز در مورد پردازنده گوشی 

15 سال پیش شما اگر قصد خرید گوشی خریدن داشتید به مغازه گوشی فروشی می‌‌رفتید و با یک گوشی نوکیا یا نهایت ال‌جی دکمه‌ای بر می‌گشتید. اما امروزه سیل گزینه‌هایی که برای خرید گوشی وجود داره، می‌تونه هر خریداری را گیج کنه؛ و خریدار به سختی می‌تونه بین دریایی از گوشی‌ها تشخیص بده که چه گوشیی نیازش رو رفع می‌کنه و ارزش پول پرداخت کردن داره. این مقوله موقع خرید گوشی‌های میان‌رده بیشتر بروز پیدا می‌کنه چرا که شما یک سری ویژگی‌های خاصی در هر گوشی دارید که در گوشی دیگر ندارید. شاید باورتان نشود ولی گوشی تو این دوره‌ زمونه نیاز به خودشناسی داره!‌ شما تا ندونید چه چیز‌هایی از گوشی خودتون می‌خواید هیچ وقت تجربه خوبی از خرید گوشی به دست نمی‌آرید. 

در این مقاله می‌خواهیم راجع به یک بخش مهم از گوشی که خیلی‌ از افراد برای آن‌ها مهم است را بررسی کنیم. بخش رویایی چیپست گوشی. با جی‌جی‌مو باشید تا بدانید چیپست خوب چه ویژگی‌هایی دارد. 

چیپست چیست؟

چیپست مجموعه ای از اجزای الکترونیکی در یک یا چند مدار مجتمع است که به نام “سیستم مدیریت جریان داده” شناخته می‌شود که جریان داده بین پردازنده، حافظه و تجهیزات جانبی را مدیریت می‌کند. معمولاً روی مادربرد یافت می‌شود. چیپست‌ها معمولا برای کار با خانواده خاصی از ریزپردازنده ها طراحی می‌شوند. از آنجایی که چیپست ارتباطات بین پردازنده و دستگاه‌های خارجی را کنترل می‌کند، نقش مهمی در تعیین عملکرد سیستم ایفا می‌کند.

شاید در مشخصات و بررسی‌های گوشی‌های هوشمند با اصطلاح چیپست برخورد کرده باشید. چیپست روی گوشی هوشمند معمولاً به عنوان یک سیستم روی تراشه «SoC» نامیده می‌شود. SoC یا چیپست یک مدار مجتمع است که اساساً تمام اجزای اساسی یک سیستم کامپیوتری را روی یک تراشه با هم ترکیب می‌کند. این بدان معناست که پردازنده شما یا همان «CPU»، واحد پردازش گرافیکی «GPU» کنترلر حافظه، مودم و سایر کنترلرها در این تراشه که چیپست است تعبیه شده و همه‌ی کار بر عهده‌ی آن می‌باشد. 

چه شرکت‌‌‌هایی چیپست گوشی تولید می‌کنند؟ 

مانند اینتل و AMD که در صنعت ساخت پردازنده و مادربرد برای کامپیوتر‌ها و لپ‌تاپ‌ها تولید می‌کند، شرکت‌هایی مانند کوالکام و اکسینوس SoC را تولید می‌کنند که تراشه‌هایی یکپارچه هستند و پردازند‌ه گرافیکی و پردازنده «CPU و GPU» با هم تلفیق می‌شوند. بیشتر چیپست‌های قدرتمند گوشی ساخت این شرکت‌ها هستند. چیپست‌هایی مثل:

  • Snapdragon ساخت شرکت کوالکام
  • MT و Helio توسط شرکت MediaTek 
  • Atom توسط شرکت اینتل 
  • Exynos توسط سامسونگ 
  • HiSilicon Kirin توسط هواوی 
  • Bionic توسط شرکت اپل

بررسی چیپست‌های شرکت‌‌های مختلف:

 اسنپدراگون «QUALCOMM Snapdragon»

  • پر مصرف ترین چیپست – کمترین مصرف باتری.
  • اتلاف حرارت کمتر از چیپست های اینتل یا مدیاتک.
  • Adreno، یک پردازنده گرافیکی تولید شده توسط خود کوالکام، در چیپست یکپارچه شده است.
  • بررسی‌ها نشان می‌دهد که پردازنده‌های اسنپدراگون یکی از بهترین عملکردها را نسبت به رقبایش دارد.

چیپست‌های مدیاتک «MEDIATEK»

  • مصرف انرژی کمتر – مصرف باتری بیشتر.
  • اتلاف حرارت بیشتر به دلیل تعداد هسته‌های بیشتر.
  • Mali، یک GPU شخص ثالث، در چیپست یکپارچه شده است.
  • قدرت پردازش در سطح بالایی قرار دارد.
  • به طور کلی، مدیاتک هسته‌های بیشتری را برای پردازنده ارائه می‌دهد.

اینتل اتم «Atom»

  • کم مصرف انرژی – مصرف باتری بسیار بالا.
  • سرعت اتلاف حرارت بالا
  • پردازنده گرافیکی شخص ثالث مانند Mali یا PowerVRG در چیپست یکپارچه شده است.
  • قدرت پردازش بالاست.

اتلاف گرما در پردازشگرها چیست؟ 

اتلاف گرما نوعی انتقال حرارت است. اتلاف گرما زمانی اتفاق می افتد که جسمی که گرمتر از سایر اجسام است در محیطی قرار می‌گیرد که گرمای جسم داغ تر به اجسام سردتر و محیط اطراف منتقل می شود. اتلاف گرما به روش های مختلفی صورت می گیرد.

کدام تراشه از همه بهتر است؟‌ 

قابلیت‌های پردازش همه SoC در بال ذکرشده‌اند. اما رقابت واقعی از نظر سازگاری و کارایی است. چیپست‌های مدیاتک و اسنپدراگون همیشه از این نظر باهم در رقابت بوده‌اند، زیرا آنها عملکرد درجه یک با عمر باتری خوب و راه حل‌های گرمایش موثر را نسبت به بقیه ارائه می‌دهند. با این حال، تفاوت واضح بین این دو چیپست در عملکرد GPU نهفته است. اسنپدراگون در بخش گرافیک برتری دارد زیرا کوالکام پردازنده‌های گرافیکی مخصوص به خود را تولید می‌کند که در ارتباط با CPU بهتر از هر GPU شخص ثالثی کار می‌کنند با این حال، هیچ برنده مشخصی را نمی توان انتخاب کرد. واقعیت این است که باید بدانید که هر چیپست مانند هر قطعه سخت افزاری مزایا و معایب خود را دارد.

پردازنده‌های Exynos ،HiSilicon و Bionic که ذکر نشده‌اند به این دلیل است که به طور اختصاصی برای گوشی‌های هواوی،‌ سامسونگ و آیفون درست می‌شوند و چیپست‌های سفارش شده می‌باشند. 

گوشی باید چه چیپست (پردازنده‌ای) داشته باشد؟ 

حالا که فهمیدیم چیپست چیست و چه شرکت‌هایی پردازنده تولید می‌کنند، باید در نظر بگیرید که شما چه نوع چیپستی را برای گوشی خود ترجیح می‌دهید. مخصوصا اگر شما آدمی هستید که با گوشی خود بازی‌های سنگین یا اپ‌ّای سنگین نصب می‌کنید. 

مواردی که در یک چیپست موبایل باید به آن‌‌ها توجه کنید:

تعداد هسته‌ها

هرچه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، عملکرد پردازنده بهتر خواهد بود. به بیان ساده، یک پردازنده هشت هسته‌ای بهتر از یک پردازنده چهار هسته‌ای است که بهتر از یک پردازنده دو هسته‌ای است. با این حال، توجه داشته باشید که پردازنده چهار هسته‌ای که توسط یک شرکت دیگر ساخته شده، لزوما بهتر از یک پردازنده دو هسته‌ای که توسط یک شرکت معتبر‌تر ساخته شده نیست.

سرعت پردازش

ممکن است متوجه مشخصات گیگاهرتزی شده باشید که دقیقاً در کنار مشخصات پردازنده داده شده است. این سرعت پردازنده یا به عبارتی تعداد دستوراتی است که پردازنده می‌تواند در یک ثانیه اجرا کند. بنابراین هرچه سرعت پردازش پردازنده بیشتر باشد، پردازنده بهتر خواهد بود.

مدل چیپست

در نهایت و مهمتر از همه، مدل چیپست نقش کلیدی در عملکرد دارد. همچنین باید بدانید که دو نوع پردازنده وجود دارد: پردازنده‌های 32 بیتی و پردازنده‌های 64 بیتی. به طور کلی، پردازنده‌های 64 بیتی بسیار کارآمدتر و سریعتر از پردازنده‌های 32 بیتی هستند زیرا واحدهای داده بزرگتری دارند. بنابراین، مدل پردازنده مهم ترین جنبه‌ای است که باید قبل از انتخاب گوشی خود در نظر بگیرید. برای مثال: چیپست «Snapdragon 617» اسنپدراگون 617 سی و دو بیتی با پردازنده چهار هسته‌ای 2.7 گیگاهرتزی از چیپست «Snapdragon 820» اسنپدراگون 820 شصت و چهار بیتی با پردازنده چهار هسته‌ای 2.0 گیگاهرتزی کندتر عمل می‌کند.

 

«پرسش‌های پرتکرار در مورد چیپست و پردازنده گوشی»

»پردازنده گوشی چه کاری انجام میدهد؟ 

»» پردازنده به تجزیه و تحلیل دستورها و اطلاعات در گوشی شما می‌پردازد و مغز گوشی شما محسوب می‌شود

» چه شرکت‌های چیپست تولید می‌کنند؟ 

»»Snapdragon ساخت شرکت کوالکام، MT و Helio توسط شرکت MediaTek ،Atom توسط شرکت اینتل ،‌Exynos توسط سامسونگ، HiSilicon Kirin توسط هواوی،‌ Bionic توسط شرکت اپل