فضای دوم در گوشی‌ شیائومی چیست؟ | آموزش فعال سازی فضای دوم شیائومی

گوشی‌های اندرویدی مثل سامسونگ، شیائومی، وان پلاس فضای جداگانه‌ای از فضای گوشی برای ذخیره‌ی داده‌ها دارن که فضای دوم یا second space نامیده میشه. Second space یک ویژگی بسیار مفیده که بهتون امکان رو میده که چندین دسکتاپ روی گوشتون ایجاد کنید و از حافظه‌ی اصلی گوشی جداست. این فضا با رمز عبوری که شما تعیین می‌کنید، محافظت میشه. با این ابزار می‌تونید بین فعالیت‌های شخصی و حرفه‌ای در گوشیتون تمایز قائل بشید یا داده‌هاتون رو از شخص دیگه‌ای که به طور موقت از دستگاه شما استفاده می‌کنه، پنهان کنید. 

فضای دوم شیائومی چیست و چه کاربردی داره!

فضای دوم (Second Space) اولین بار در سال 2016 با انتشار سیستم عامل MIUI 8 ظاهر شد. امروزه، توسعه دهندگان این ویژگی رو به گوشی‌های هوشمند شیائومی اضافه کردن و به بهبود آن ادامه میدن. Second Space ابزاریه که گوشی‌های هوشمند را به دو ناحیه کاری مستقل از هم تقسیم می‌کنه. یک کلون کامل از سیستم ایجاد میشه که می‌تونید آن رو به طور جداگانه شخصی‌سازی کنید: تغییر موضوع، نصب برنامه‌ها، افزودن مخاطبین، گرفتن عکس، ذخیره فایل‌ها. دو فضای گوشی همگام‌سازی نمی‌شن، اما امکان جابجایی فایل‌ها بینشون وجود داره. علاوه بر این، رمز عبوری که برای این فضای کاری ایجاد شده، امنیت داده‌های شخصی را دوچندان میکنه. برخی از کاربرد‌هایی که این فضا داره عبارتند از:

  • جداسازی فضای کاری و شخصی با فضای دوم امکان‌پذیره. مثلا می‌تونید در یک فضا فایل‌های حرفه‌ای و اسناد مهم رو ذخیره‌سازی کنید. در فضای دیگه می‌تونید بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی رو قرار بدید.
  • اگر کودکتون از گوشی شما برای بازی‌های آنلاین یا حتی کلاس‌هایی که به صورت آنلاین برگزار میشه استفاده میکنه، می‌تونید با استفاده از ابزار فضای دوم فایل‌ها و داده‌های خودتون رو در فضایی جداگانه از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های کودکتون قرار بدید.

ایجاد فضای دوم در گوشی شیائومی

تا اینجا با فضای دوم آشنا شدیم و فهمیدیم که چه کاربردی داره. اما سوال اصلی اینجاست که این فضا چجوری روی گوشی فعال و اجرا میشه؟ برای ایجاد فضای دوم در گوشی طبق موارد زیر عمل کنید:

  1. به تنظیمات (setting) بروید.
  2. مورد ویژگی‌های ویژه (Special features) رو باز کنید.
  3. در این مرحله تب second space رو باز کنید. و روی باکس بزرگی که در آن “Create Second Space” نوشته شده رو انتخاب کنید.
  4. یک دقیقه صبر کنید تا باکس “Space created” بتون نشون داده بشه و بعد از آن روی next بزنید.
  5. در این مرحله باید روش ورود رو انتخاب کنید. این روش میتونه به صورت رمز عبور (Using a password) و یا میانبر (Using a shortcut) روی بک‌گراند گوشیتون باشه. برای انتخاب رمز عبور باید دقت کنید که فضای اصلی هم نیازمند رمزه متفاوته.
  6. برای بازگشت به فضای اول فقط کافیه روی گزینه‌ی transition بزنید.

می‌تونید فضای دومی که ایجاد می‌کنید رو شخصی‌سازی کنید. برای این‌کار موارد زیر در دسترس شما قرار گرفته:

  • تغییر یا تنظیم رمز عبور
  • نمایش میانبر در تنظیمات یا روی بک‌گراند
  • نمایش اعلان‌ها
  • نمایش برچسب
  • فعال یا غیرفعال کردن نمایش پیام‌های خصوصی در این فضا
  • دریافت یا ارسال داده‌هایی مثل فایل‌ها، مخاطبین و برنامه‌ها

روش‌های ورود به فضای دوم شیائومی

دو راه برای ورود به فضای دوم وجود داره. راه اول رمز عبور جداگانه برای دو فضاست. با انتخاب این روش در صفحه‌ی قفل گوشی می‌تونید رمز صفحه‌ی مورد‌نظر رو بزنید. روش دومی که انتقال به second space وجود داره ایجاد یک میانبره. در این روش شما یک shortcut تحت عنوان Jump در منوی فضای اصلی ایجاد می‌کنین. با انتخاب این آیکون شما به طور خودکار وارد فضای دوم میشید. در این روش ایجاد رمز عبور اختیاریه.

حذف فضای دوم شیائومی

حذف second space بسیار راحته. برای اینکار کافیه طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  • وارد تنظیمات بشید.
  • گزینه‌ی ویژگی‌های ویژه رو انتخاب کنید.
  • بعد از انتخاب second space روی گزینه‌ی حذف فضای دوم کلیک کنید.
  • Next  رو بزنید.
  • اگر رمز عبور برای آن تعیین کرده باشید در آخر باید با وارد کردن رمز عبور این اقدام رو تایید کنید.

برای حذف از منوی فضای اصلی مثل قبل عمل می‌کنید. وارد تنظیمات بشید. بعد از انتخاب فضای دوم روی نماد سطل زباله که در گوشه‌ی سمت راست بالا قرار گرفته کلیک کنید.

انتقال داده‌های فضای اصلی به فضای دوم شیائومی

برای انتقال سریع داده‌های موجود در فضای اصلی باید ابتدا وارد تنظیمات (Setting) بشید و گزینه‌ی Second Space رو انتخاب کنید. بعد از آن روی گزینه‌ی Move data بزنید. بعد از تایید رمز عبور، هر فایلی که مورد نظرتون هست رو انتخاب کنید. با این روش می‌تونید داده‌ها رو از فضای دوم به فضای اصلی هم انتقال بدید. فقط کافیه بعد از انتخاب گزینه‌ی move data، رمز فضای اصلی رو وارد کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید اینه که امکان انتقال اپلیکیشن از فضای دوم به فضای اصلی وجود نداره. چون تمام اپلیکیشن‌ها باید ابتدا روی فضای اصلی نصب بشن و بعد به فضای دوم انتقال پیدا کنن. در واقع زمان راه‌اندازی فضای دوم، گوشی به حالت کارخانه‌ای برمی‌گرده و اپلیکیشن اضافی وجود نداره، مگر اینکه در فضای اول ابتدا نصب بشه و بعد به فضای دوم انتقال پیدا کنه.

فراموشی رمز عبور فضای دوم شیائومی

در صورتی که برای فضای دوم خودتون رمز عبور تعیین کردید ولی از یادتون رفته. می‌تونید روی گزینه‌ی Forgot Password کلیک کنید. بعد از زدن continue درخواست اولیه برای بازیابی رمز عبور ارسال میشه. در مرحله‌ی بعد شما باید با وارد کردن رمز عبور حساب کاربری mi رمز رو بازیابی کنید.