آموزش و یادگیری با قلم لمسی

در عصر دیجیتال امروز، تکنولوژی حتی شیوه تدریس و یادگیری انسان‌ها را  نیز تغییر داده است، به طوری که امروزه معلمان و اساتید به طیف گسترده‌ای از ابزارها و منابع دسترسی دارند که می‌توانند با استفاده از آن‌ها تجربه یادگیری لذت بخشی را برای دانش آموزان و دانشجویان خود به وجود آورند. یکی از کارآمد ترین این ابزارها قلم‌ نوری است که با نام قلم لمسی نیز شناخته می‌شوند.

قلم لمسی

که در ادامه این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی انواع قلم‌های نوری، مزایا و معایب استفاده از آن‌ها را نیز شرح دهیم و همچنین به معرفی مشهورترین و بهترین محصولات قلم دار بپردازیم.

معرفی قلم لمسی

قلم‌های نوری به منظور وارد کردن آسان اطلاعات تصویری به سیستم و جایگزینی برای کیبورد و ماوس ارائه شدند، به این صورت که این قلم‌ها از خود پرتوهای نوری ساطع می‌کنند که این پرتوها توسط سنسورهای روی صفحه نمایش قابل تشخیص و ردیابی هستند، این ویژگی نه تنها باعث شده است که قلم‌های نوری جایگزین مناسب‌تری برای کیبورد و ماوس باشند بلکه در برخی از موارد مانند طراحی‌های صنعتی بدون استفاده از قلم‌های لمسی کار غیر ممکن است.

در گذشته، تنها طراحان صنعتی و گرافیست‌ها از قلم‌های نوری استفاده می کردند اما امروزه از قلم‌های نوری در هر حرفه‌ای استفاده می شود زیرا باعث به وجود آوردن تجربه کاری جذاب تر و دل چسب تری شده اند، محصولات قلم دار از سوی دانشجویان، معلم‌ها و اساتید دانشگاه‌ها مورد استقبال فراوانی قرار گرفته اند چرا که دانشجویان از آن برای جزوه برداری استفاده می کنند و اساتید نیز از قلم لمسی برای تدریس نمودارها و اشکال پیچیده استفاده می‌کنند.

انواع قلم های نوری

قلم های نوری انواع متفاوتی دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و طراحی  منحصر به فرد خود داشته و برای فعالیت‌های متفاوتی چون تدریس، طراحی صنعتی و حتی استفاده‌های روزمره و دانش آموزی کاربرد دارند؛ در ادامه به برسی انواع قلم‌های نوری و کاربرد هر کدام از آن‌ها در حرفه‌های متفاوت پرداخته‌ایم.

انواع قلم نوری

قلم نوری آنالوگ

این نوع قلم نوری اولین نسل قلم‌های نوری بودند که توسعه یافتند. این قلم‌ها با انتشار یک پرتو نور کار می‌کنند که توسط سنسورهای روی صفحه نمایشی که به مانیتور متصل شده است دریافت می‌شود، و سپس موقعیت قلم نوری بر روی صفحه به کامپیوتر منتقل شده و به کاربر اجازه می‌دهد تا نوشته های خود را ببیند. قلم‌های لمسی آنالوگ امروزه طرفداران بسیاری ندارند چرا که هرگز تجربه طراحی و نوشتن بر روی یک صفحه پلاستیکی با طراحی بر روی یک نمایشگر با کیفیت قابل مقایسه نیست؛ اما این نوع قلم‌های نوری به واسطه همین صفحه نمایشگری که دارند مقرون به صرفه تر بوده و همچنین قابلیت حمل آسان تری نیز دارند.

قلم لمسی

قلم نوری مادون قرمز

 این نوع از قلم‌های نوری با انتشار یک پرتو مادون قرمز کار می کنند که توسط سنسورهای روی صفحه نمایش شناسایی می شود و تغییرات آن اعمال می‌شود. این نوع قلم لمسی اغلب در تخته‌های هوشمندی که در کلاس‌های درس استفاده می‌شوند به کار می‌رود، و باعث بالا رفتن کیفیت و راحتی در تدریس می‌شود، چراکه دیگر لازم نیست استاد تمام وقت کنار تخته هوشمند بایستند و به راحتی می تواند در میان دانش آموزان باشد در حالتی که امکان کنترل از راه دور برد هوشمند را دارد. 

قلم لمسی بلوتوثی

 قلم لمسی بلوتوثی با اتصال به کامپیوتر یا دستگاه موبایل از طریق بلوتوث کار می‌کنند بنابراین می‌توان گفت تمامی دستگاه‌هایی که از قابلیت بلوتوث پشتیبانی می‌کنند امکان استفاده از این نوع قلم لمسی را دارند. این نوع قلم‌ها اغلب همراه با اپلیکیشن‌های یادداشت برداری و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع قلم‌ لمسی برای نقاشی دیجیتال و کارهای گرافیکی استفاده می شود و بیشتر در تبلت‌های قلم دار و گوشی‌های قلم دار به همراه محصولات پرچم دار هر شرکت ارائه می‌شوند. 

قلم بلوتوثی

در ادامه به معرفی و برسی انواع محصولات قلم دار شرکت‌های نامداری چون سامسونگ پرداخته‌ایم تا به شما در شناخت بهتر انواع گوشی‌ها و تبلت‌های قلم دار و سپس انتخاب هرکدام از آن‌ها وابسته به نیازتان کمک کنیم و خرید لذت بخشی را تجربه کنید؛ همچنین شما با سرزدن به سایت جی‌جی‌مو  می‌توانید لیست قیمت گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ را مشاهده کنید تا انتخابی دقیق‌تر و آگاهانه‌تر داشته باشید.

گوشی قلم دار سامسونگ مدل گلکسی S23 اولترا

این گوشی جدید ترین مدل سامسونگ در سال 2023 بوده و جزو پرچم داران این شرکت است؛ چرا که سامسونگ در گلکسی S23 اولترا  از یک نمایشگر 6.8 اینچی Dynamic AMOLED 2X استفاده کرده است، که از نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند محتوایی با کیفیت HDR10+ به نمایش بگذارد.  این صفحه ‌نمایش کیفیت تصویر، وضوح و دقت رنگ بالایی دارد همچنین شرکت سامسونگ در این سری از گوشی خود از یک قلم نوری که تنها با مکث 2.8  میلی‌ثانیه تغییرات را بر روی صفحه نمایش اعمال می‌کند استفاده کرده است که این خود انقلابی در قلم‌های لمسی است.

گوشی قلم دار سامسونگ

گلکسی S22 اولترا گوشی بسیار قدرتمندی است به طوری که به راحتی می‌تواند بازی‌ها و برنامه‌های سنگین را باز کند و دارای گواهینامه IP68 نیز بوده که این یعنی ضد آب نیز است.  از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این گوشی استفاده از دوربینی با لنز 200 مگاپیکسل به عنوان دوربین اصلی، دوربین اولتراواید با لنز 12 مگاپیکسل و دوربین تله‌فوتو است که از دو لنز 10 مگاپیکسلی برای آن استفاده شده است.

گوشی قلم دار سامسونگ مدل نوت ۲۰ اولترا

تمامی گوشی‌های سری نوت سامسونگ از قلم پشتیبانی می‌کنند؛ در گوشی نوت 20 اولترا  از قلم S Pen استفاده شده است که تجربه کاربری لذت بخشی را برای کاربر ایجاد می‌کند چرا که کابر می‌تواند از این قلم نوری در یاداشت‌برداری و بازی‌ها استفاده کند.گوشی گلکسی نوت ۲۰ اولترا از مواد درجه یکی ساخته شده است به طوری آن را در مقابل ضربه ایمن کرده است، علاوه بر آن، این گوشی طراحی بسیار قدرتمند و شیکی دارد به طوری که استفاده کردن از آن را بسیار راحت و لذت بخش کرده است.

گوشی قلم دار سامسونگ

در این مدل از یک نمایشگر 6.9 اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X  با نرخ 120 هرتز استفاده شده است که در حال حاضر یکی از بهترین انواع نمایشگر در بازار است به طوری که قادر به نمایش تصاویر با وضوح و روشنایی بالا است که این ویژگی آن باعث شده است که کاربر بتواند زیر نور آفتاب بدون هیچ مشکلی از گوشی استفاده کند. همچنن چون این نمایشگر می‌تواند رنگ ها را با دقت بالایی نمایش دهد می تواند تصاویر طبیعی ارائه دهد.

نرخ تازه سازی بالا این گوشی باعث شده است تا حتی سنگین ترین برنامه ها نیز بسیار روان اجرا کند و همچنین استفاده از تراشه اگزینوس ۹۹۰ که یک تراشه قدرتمند محسوب می‌شود دلیل اجرا شدن اکثر برنامه‌ها و بازی‌های بسیارپرحجم است.

تبلت قلم دار سامسونگ گلکسی تب S6 لایت

این محصول یک تبلت قلم دار قیمت مناسب در بازار محسوب می‌شود که در سال 2020 عرضه شده است. ابعاد این تبلت ۲۴۴.۵ در ۱۵۴.۳ در ۷ میلی‌متر بوده که ابعاد نسبتا مناسبی  به شمار می آید و وزن آن نیزدر حدود 467 گرم است. قاب پشتی و فریم دور این تبلت از جنس آلومینیوم هستند و قاب جلویی آن نیز جنس شیشه مقاوم است. تبلت S6 لایت دارای نمایشگر TFT با اندازه 10.4 اینچ است که می‌تواند محتوا را با وضوح 2000 در 1200 پیکسل به نمایش بگذارد و از قلم نیز پشتیبانی می‌کند که این امر باعث شده است تبلت S6 به یک تبلت قلم دار قیمت مناسب در میان معلمان و طراحان تبدیل شود.

در این تبلت از تراشه اگزینوس 9611 با 8 هسته پردازشگر و ماژول گرافیکی Mali-G72 MP3 استفاده شده است که به واسطه آن می‌تواند به سادگی برنامه‌های متفاوت را پردازش‌ کند. همچنین سامسونگ در سخت‌افزار این تبلت از 4 گیگابایت رم نیز استفاده کرده است که به کاربر این امکان می‌دهد تا بتواند چندین برنامه را به‌صورت هم‌زمان اجرا کند. دوربین اصلی گلکسی تبلت S6 لایت از یک سنسور 8 مگاپیکسلی عریض تشکیل شده است که می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت خوب را به ثبت برساند. این تبلت یک باتری با ظرفیت 7040 میلی‌آمپر بر ساعتی دارد که می‌تواند برای مدت‌زمان زیادی شارژدهی داشته باشد. علاوه بر این یک شارژ سریع 15 وات نیز دارد که باعث می شود زمان کمتری  صرف شارژ کردن بشود.

تبلت قلم دار سامسونگ گلکسی تب S7 لایت​

این تبلت به واسطه نمایشگر 11 اینچی TFT LCD دارد می تواند ریزترین جزئیات عکس، فیلم و بازی‌ها را با وضوح بسیار بالا به نمایش بگذارد و همچنین این قابلیت که می‌تواند از قلم پشتیبانی ‌کند آن را به گزینه ای مناسب برای طراحان تبدیل کرده است. در تبلت S7 لایت نرخ تازه ‌سازی 120 هرتز ارائه شده است که این امر باعث اجرا شدن سریع و روان تمامی برنامه‌ها از جمله بازی هایی با گرافیک بالا شده است. این دستگاه به طور کامل از آلومینیوم ساخته شده و در برابر ضربه و خط و خش بسیار مقاوم است. تبلت S7  لایت با وزن حدود ۴۹۸ گرم در دره تبلت‌های سنگین قرار می‌گیرد اما به دلیل طراحی خوب و ارگونومیکی که دارد، می توان بر آن تسلط کامل داشت و برای کار کردن به مدت طولانی نیز مناسب است.

تبلت قلم دار سامسونگ

در این تبلت از پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده شده است. تراشه استفاده شده، قدرت پردازش خیلی بالایی داره و به راحتی می تواند سنگین‌ترین برنامه‌ها را اجرا کند. در تبلت S7 از دو دوربین اصلی و فوق عریض استفاده شده است که قادر به ضبط عکس و فیلم هایی با کیفیت، جزئیات و وضوح بالایی هستند. از برتری های دیگر دوربین استفاده شده در این تبلت ثبت تصاویری با کنتراست بالا و جزئیات دقیق رنگی است که باعث طبیعی بودن عکس می شود.

حرف آخر

 قلم‌های نوری می‌توانند ابزاری ارزشمند برای اساتیدی باشند که به دنبال ارتقای تجربه کلاس درس برای دانشجویان خود هستند. با توجه به این که قلم‌های نوری انواع بسیار متفاوتی دارند با در نظر گرفتن نوع نیازهای کلاس درس و سبک آموزشی هر استاد باید قلم لمسی متناسب با آن تهیه شود. در کلام آخر چه به دنبال یادداشت برداری، چه طراحی و چه ارائه در کلاس درس هستید، قلم های نوری می‌توانند ابزار قدرتمندی در دستان شما باشند.