آیفون و سامسونگ | جنگ غول های گوشی 

اپل و سامسونگ غول‌های دنیای گوشی‌های هوشمند هستند، اما بهترین برند برای خرید کدام است؟ اگر به دنبال یک تلفن همراه گران‌قیمت هستید، دو تا از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود در بازار آیفون و سامسونگ سری گلکسی اس هستند که روی اندروید اجرا می‌شوند. در ادامه ویژگی‌های هر کدام از این گوشی‌ها را باهم به دقت بررسی می‌کنیم.

این گوشی‌ها هر ساله با جدیدترین ویژگی‌ها، فناوری دوربین و طراحی‌های برتر بازار رقابت می‌کنند و هر کدام از این گوشی‌ها بیش از 30 میلیون تومان قیمت دارند. این گوشی‌ها معمولاً یک مدل استاندارد، یک نسخه «Plus» یا «Pro» با ویژگی‌های پیشرفته و یا یک نمایشگر بزرگ‌تر، و در نهایت «Ultra» یا «Max». انتخاب بین آنها و سنجیدن مزایا در برابر تلفن‌های مقرون به صرفه‌تر این برندها کار آسانی نیست. 

اپل و سامسونگ به غیر از این که در حوزه گوشی باهم رقابت شدیدی دارند در حوزه‌ی دیگر از تکنولوژی‌هم باهم رقابت دارند. در این مقاله فعالیت‌هایی این دو شرکت چند ملیتی در حوزه گوشی را باهم بررسی می‌کنیم. 

سری جدید اپل آیفون 13 و سامسونگ گلکسی اس 22

آیفون 13 دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED با وضوح بالا 2532×1170 است. دوربین دوگانه این گوشی مشابه مدل قبلی خود است، اما دارای ویژگی‌های جدیدی مانند تثبیت‌کننده تصویر با تغییر حسگر، حالت سینمایی جدید و سبک‌های عکاسی زیادی است. با این حال، مانند آیفون 13 پرو، دوربین تله فوتو یا فناوری ProMotion روی صفحه نمایش ندارد. 

گلکسی S22 5G استاندارد سامسونگ که در مارس 2022 منتشر شد، با چند ارتقای قابل توجه شبیه به نسل قبلی خود است. صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED با رزولوشن 2340 در 1080 دارد. دوربین سلفی 50 مگاپیکسلی، تله فوتو 10 مگاپیکسلی، فوق عریض 12 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی نوید عکس‌های همه کاره را می‌دهند. اما باتری کوچک‌تری نسبت به پرچمدار استاندارد 2021 دارد.

اپل و سامسونگ در گوشی‌های میان‌رده‌ها 

آیفون SE پاسخ اپل به یک گوشی میان رده است. در مارس 2022 اپل سومین مدل SE را با یک سورپرایز دلپذیر عرضه کرد.  تراشه این گوشی از همان تراشه سطح بالای A15 Bionic مانند آیفون 13 بهره می‌برد. اما فقط یک لنز دوربین پشتی دارد و همچنین صفحه نمایش کوچکی دارد. 

محدوده A سامسونگ جایی است که گوشی‌های میان‌رده سامسونگ را پیدا خواهید کرد. Samsung Galaxy A52s 5G یک گوشی میان‌رده است که در سپتامبر 2021 عرضه شد. استفاده از دوربین‌ها آسان است و دارای تنظیمات و حالت‌های مختلفی برای بررسی است. صفحه نمایش 6.5 اینچی OLED از شیشه بادوام گوریلا گلس ساخته شده است. 

طراحی گوشی‌های آیفون و سامسونگ

آیفون‌های اپل از زمانی که آیفون گرد و با پشت پلاستیکی برای اولین بار در سال 2007 عرضه شد، مسیر طولانی را پیموده‌اند. مدل‌های جدیدتر اکنون از شیشه شیک‌تر و طراحی فولاد ضد زنگ بهره می‌برند که هدف آن چرخش است. یکی از ویژگی‌های متمایز آیفون‌ها «بریدگی» در بالا است این دوربین جلو که حسگر قفل‌گشایی با چهره را در خود جای داده است و اگرچه کاملاً نمادین شده است، اما برای عده‌ای جذاب است.

مانند اپل، گوشی‌های هوشمند گلکسی سامسونگ نیز از طراحی پلاستیکی دور شده‌اند. S6 Edge اولین مدلی بود که در سال 2015 از نمایشگر نوآورانه “دو لبه” خود استفاده کرد و از آن زمان با نمایشگرهای بزرگتر و حاشیه‌های نازک‌تر، این محدوده تکامل یافته است. سامسونگ اکنون از دوربین‌های جلویی ظریف‌تری استفاده می‌کند. یک سوراخ کوچک برای قرار دادن لنز به جای یک بریدگی، که می‌تواند نمایشگر را غوطه‌ورتر به نظر برساند.

در هر دو مورد، انتظار برخی از جدیدترین فناوری‌های صفحه نمایش، با وضوح بالا، تصاویر واضح و رنگ‌های دقیق را داشته باشید. در این جبهه به ندرت چیزهای زیادی برای انتخاب وجود دارد.

اندازه و وضوح صفحه نمایش آیفون و سامسونگ

اپل سه نسخه از آیفون 13 را ارائه می‌کند. 13 و 13 پرو در واقع نمایشگری با اندازه یکسان 6.1 اینچ و وضوح یکسان 1170 در 2532 دارند. آیفون 13 پرومکس بزرگتر است، با صفحه نمایش 6.7 اینچی و وضوح 1284 در 2778.

سامسونگ رویکرد کمی متفاوت دارد. S21 “استاندارد” دارای صفحه نمایش 6.2 اینچی (1080 در 2400) است و S21 Plus با همان رزولوشن به 6.7 اینچ می رسد. S21 Ultra دارای صفحه نمایش 6.8 اینچی و رزولوشن 1440 در 3200 است.

این دو گوشی دارای نمایشگرهای متفاوتی هستند. جدیدترین آیفون‌ها دارای صفحه‌نمایش Super Retina XDR OLED هستند در حالی که مدل‌های جدید سامسونگ با نمایشگر Dynamic AMOLED عرضه می‌شوند.

نمایشگرهای AMOLED امکان کنترل روی هر پیکسل را فراهم می‌کنند که تصویر بهتری را تولید می‌کند. صفحه نمایش‌های AMOLED همچنین مصرف انرژی بهتری نسبت به OLED دارند، اما می‌توانند هنگام نمایش رنگ‌های روشن‌تر از قدرت بیشتری استفاده کنند و به اندازه نمایشگرهای OLED در نور خورشید قابل مشاهده نیستند.

یکی از مهم ترین عوامل برای بسیاری از افراد اندازه گوشی است اما به خاطر داشته باشید که با نسبت‌های مختلف صفحه نمایش به بدنه، ابعاد فیزیکی نسبت به اندازه نمایشگر نشانگر بهتری برای این موضوع است.

دوربین گوشی‌های آیفون و سامسونگ

دوربین‌ها چیزی هستند که تقاضا برای بسیاری از تلفن‌های رده بالا را افزایش می‌دهند و نه سامسونگ و نه اپل از مسئولیت‌های خود در مورد عبور از مرزهای فناوری شانه خالی نمی‌کنند.

مانند آیفون 12، اپل همچنان از مزایای لنزهای متعدد استقبال کرده است و شامل 12 مگاپیکسل عریض و 12 مگاپیکسل فوق عریض در آیفون 13 می‌شود. 13 پرو یک لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی اضافی و یک لنز TOF (زمان پرواز) به آن اضافه می‌کند. کمک به بهبود جلوه‌های عکس هر سه مدل دارای دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی نیز هستند.

سامسونگ در لنز استاندارد S21 دارای سه لنز است لنز 12 مگاپیکسلی عریض، 64 مگاپیکسل تله فوتو و 12 مگاپیکسل اولترا واید. سامسونگ این همان Pro است، اما Ultra با لنزهای زاویه باز 108 مگاپیکسلی، لنز تله فوتو پریسکوپ 10 مگاپیکسلی، لنز تله فوتو 10 مگاپیکسلی و لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی تقویت می شود.

وفاداران Samsung Galaxy می‌توانند از «Scene Optimiser» برای تنظیم خودکار و بهبود کیفیت صحنه زمانی که دوربین شی یا صحنه را در کادر تشخیص می‌دهد، استفاده کنند. حالت‌ها شامل غذا، حیوانات، فضای سبز، سواحل و غروب خورشید است.

اپل در بخش دوربین نیز بی‌کار ننشست و طیف وسیعی از جلوه‌های پس از پردازش واقعاً مفید و چشمگیر را برای بهبود عکس‌های شما ارائه می‌دهد. ویژگی‌هایی مانند HDR هوشمند، ترکیب چندین عکس برای بهترین عکس، و امکان تغییر عمق میدان تصاویر پس از گرفتن آنها را خواهید یافت.

هر کدام از دو گوشی هوشمند را که انتخاب می‌کنید، مطمئن باشید که هر دو اپل و سامسونگ در مورد برخی از بهترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌های دوربین در بهترین حالت هستند.

ذخیره سازی گوشی‌های آیفون و سامسونگ

کاربران اپل مدت‌هاست که با مشکلات کمبود فضای گوشی خود دست و پنجه نرم می‌کنند. آیفون‌ها با کارت میکرو اس‌دی برای افزایش حافظه داخلی عرضه نمی‌شوند، بنابراین قبل از خرید باید به دقت در مورد پیکربندی فضای ذخیره‌سازی فکر کنید.

بنابراین تصمیم گیری در مورد مقدار مورد نیاز قبل از خرید بسیار مهم است. مدل‌های آیفون 13 و سامسونگ با ظرفیت 128 گیگابایت شروع می‌شوند که برای اکثر افراد کافی است. در بالا، S21 Ultra با 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی در دسترس است و آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرومکس تا 1 ترابایت افزایش می‌یابد.

سیستم عامل گوشی‌های آیفون و سامسونگ

آیفون‌های اپل که به دلیل سیستم‌ عامل خود مشهور هستند، از سیستم عامل iOS استفاده می‌کنند. شاید به اندازه اندروید غول پیکر نباشد، اما iOS متعلق به اپل است، به این معنی که سازنده کنترل بیشتری بر تولید به‌روزرسانی‌ها، وصله‌های امنیتی و انتشار این به‌روزرسانی‌ها در دستگاه‌های خود نسبت به کاربران سیستم‌عامل اندروید گوگل دارد.

سامسونگ بزرگترین برند گوشی‌های هوشمند در جهان و بزرگترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند است که بر روی سیستم عامل اندروید کار می‌کند. دستگاه‌های Samsung Galaxy معمولاً با جدیدترین نسخه نرم افزار اندروید راه اندازی می‌شوند. برای بهینه‌سازی استفاده از دستگاه‌های خود، سامسونگ دارای «One UI» است، یک سیستم عامل پوسته روی اندروید که طیف وسیعی از بهبودهای بصری و عملکردی را ارائه می‌کند.

 

«پرسش‌های پرتکرار در مورد گوشی‌های آیفون و سامسونگ»

 

»بین آیفون و سامسونگ کدام را بخریم؟ 

»» آیفون و سامسونگ هر دو از برند‌‌های معتبر دنیا هستند و نمی‌شه ایرادات ریزی به این گوشی‌ها گرفت تنها مبحثی که پیش میاد بحث سلیقه‌ی شماست که با کدوم یکی از این برندها بیشتر ارتباط برقرار می‌کنید

»خدمات سامسونگ در ایران بهتر است یا آیفون؟ 

»» خدمات سامسونگ در ایران خیلی بهتر از آیفون است. متاسفانه آیفون به دلیل تحریم‌ها به ایران خدمات نمی‌دهد. 

» محصولات میان رده سامسونگ بهتر است یا آيفون؟‌

»» محصولات میان رده سامسونگ بسیار بهتر و متنوع تر از آیفون است. آیفون تنها گوشی آیفون se را برای بازار میان رده ارائه داد؛ این در حالیه که بازار میان رده‌‌ها بیشتر دست سامسونگه