گوشی موبایل تولید سامسونگ ویتنام یا سامسونگ هند؟ | بررسی یک شایعه

سامسونگ یک برند کره‌ای است که سالانه میلیون‌ها دستگاه گوشی و لوازم جانبی گوشی، لوازم خانگی و گجت‌های مختلف را در سرتاسر دنیا به فروش می‌رساند. همانطور که می‌دانید کره کشوری کوچک است که نمی‌تواند حجم تولیدی در سطح جهانی را پشتیبانی کند از این جهت است که شرکت‌هایی مثل سامسونگ شعبه‌ها و خط تولیدهای مختلفی در سرتاسر جهان راه اندازی می‌کنند. همین موضوع باعث شده که این کمپانی معروف به یک ابر غول تجاری تبدیل شده که در سرتاسر دنیا شعبه‌های مختلفی دارد و حجم زیادی از بازار لوازم خانگی و نیمی از بازار گوشی را در دست گرفته است. البته این کار فقط مختص به شرکت سامسونگ نمی‌شود و اکثر شرکت‌های بزرگ دنیا مانند اپل، فایز،‌ ایرباس، ردبول، رنو و شرکت‌های بسیار دیگر. به این شرکت‌ها ابر شرکت‌های چندملیتی یا کورپوریشن‌های چندملیتی می‌گویند و به این معنا است که این شرکت‌ها به غیر از حضور در کشور مادر در چندین کشور مختلف نیز خط تولید‌ها و هولیدنگ‌های خاص خود را دارند.

اما دلایل حضور سامسونگ در چند کشور مختلف چیست؟ 

دلیل اصلی حضور در چند کشورهای مختلف می‌تواند خیلی سودها برای یک ابر شرکت چندملیتی داشته باشد. اما دو تا از این دلایل بر بقیه برتری دارند

  1. یک کشور نمی‌تواند ظرفیت چند ملیتی داشته باشد و حجم زیادی از بازار را در اختیار بگیرد.
  2. نیروی کار ارزان، اگر دقت کرده باشید اکثر خط تولید‌های ابرشرکت‌ها نه در کشورهای پیشرفته،‌ بلکه در کشورهای درحال توسعه‌ای مثل برزیل، هند، چین، ویتنام و غیره تاسیس می‌شود؛ آن هم به این دلیل است که در این کشور‌ها نیروی کار ارزان وجود دارد و از رعایت حقوق کارگر در این دسته از کشورها خبری نیست.

اما آیا جنس گوشی تولیدی سامسونگ در کشورها هند و ویتنام متفاوت است؟

خیلی از شما ممکن است که این شایعه را شنیده باشید «سامسونگ مونتاژ ویتنام بهتر از سامسونگ مونتاژ هند است» یا برعکس؛ بگذارید خیال شما را راحت کنم، واقعیت این است که سامسونگ برای همه‌ی خط تولیدهای خودش استاندارد و کیفیت یکسان دارد و فقط کشور منتاژ کننده فرق می‌کند و کیفیت نهایی محصول کاملا یکی است. پس حتی مطرح کردن این سوال که سامسونگ ویتنام بهتر است یا هند اصلا درست نیست و صرفا ترفندی است که از سمت فروشنده‌ها برای فروختن گوشی‌های ویتنام انجام می‌شود.

تنها تفاوتی که بین گوشی‌های سامسونگ ساخت هند یا ویتنام می‌شود گفت سری شارژر آن است که طبق استاندارد همون کشور زده شده و بقیه موارد هیچ فرقی ندارند. در مواردی مثل لوازم جانبی، هندزفری و در کل محتویات داخل جعبه هیچ  تفاوتی وجود ندارد و همه چیز کاملا یکسان است.

در آخر هم باید گفت که مطرح کردن این سوال که گوشی های سامسونگ ساخت کدوم کشور بهتره کلا اشتباست و پک هند و ویتنام از لحاظ باتری و نمایشگر و تراشه و استاندارد بکار گرفته هیچ تفاوتی در مونتاژ ندارند و فقط بازارگرمی یه سری افراد سودجو و سواستفاده گره و تا حالا هیچ منبع معتبری یا شکایتی وجود نداشته که ثابت کنه گوشی‌های سامسونگ ساخت کدوم کشور بهتره و ساخت کدوم کشور الگوها را رعایت نکرده است؛ پس با خیال راحت می‌توانید پک هند یا ویتنام یا هر جای دیگر گوشی‌های سامسونگ را بخرید و از کیفیت آن مطمئن باشید.

سامسونگ ویتنام یا هند را چگونه تشخیص دهیم؟

پشت جعبه گوشی نام کشور سازنده‌ی آن گوشی نوشته می‌شود. به غیر از این شما می‌توانید با کد IMEI درج شده روی جعبه‌ی گوشی موبایل یا در قسمت تنظیمات گوشی در قسمت درباره گوشی «About» شناسه IMEI را دریافت کنید. راه دیگر برای فهمیدن اینکه گوشی شما مونتاژ کدام کشور است این است که برای مشاهده کد IMEI با گوشی خودتان کد *#۶# را شماره‌گیری کنید. حالا باید به رقم هفت و هشت آن کد دقت کنید و این دو رقم اطلاعات کشور تولید شده را به شما می‌دهند و با استفاده از این کد شما می‌توانید کشوری که گوشی‌تان در آن تولید شده را پیدا کنید.

دو رقم هفت و هشت کدها و کشوری که در آن مونتاژ می‌شوند:

  • اگر رقم هفت و هشت 05 یا 50 بود یعنی مونتاژ آمریکا یا برزیل است.
  • اگر 02 و 20 بود یعنی مونتاژ کشور‌های امارات متحده عربی یا هند است
  • اگر عدد 10 یا 01 بود یعنی در فنلاند مونتاژ شده است.
  • اعداد 06 و 60 یعنی که مونتاژ هنگ کنگ، چین یا مکزیک است.
  • وجود رقم 03، 30،‌ 04، 40 نشان دهنده مونتاژ شدن آن گوشی در چین است.
  • عدد 00 هم نشان دهنده‌ی این است که این گوشی در کارخانه اصلی سامسونگ تولید شده است.