تکنولوژی چه تاثیری در روحیات کودکان دارد؟| دنیای کودک با حضور تکنولوژی

در دنیای امروز حجم عظیمی از فناوری وجود داره که بیشترین تاثیر رو روی کودکان میذاره. استفاده از فناوری در حالی در بین کودکان افزایش پیدا کرده که آن‌ها هنوز درک درستی از مفاهیم آن ندارن. متاسفانه بسیاری از والدین چون زمان کافی برای بازی با کودکان خود ندارن به همین دلیل قصد دارن با دادن گوشی به کودک و سرگرم کردنش این عدم حضور خودشون رو جبران کنن. اما از سود و زیان این‌کار اطلاع چندانی ندارن. استفاده از فناوری تاثیرات مثبت و منفی زیادی دارد که در ادامه برخی از آ‌ن‌ها رو بررسی کردیم.

تاثیرات مثبت فناوری

نمیشه قطعی گفت فناوری مفیده یا مضره. چون منفعت و ضرر فناوری فقط به نحوه‌ی استفاده از آن بستگی داره. اگر به درستی از فناوری‌های موجود استفاده بشه، زندگی فرد به سطح بالاتری ارتقا پیدا می‌کنه. به بیان ساده‌تر باید بگیم که هر تاثیر دو سو داره به این معنی که آن عامل می‌تونه از یک سمت مثبت و از سمت دیگه منفی باشه. برخی از تاثیرات مثبت فناوری:

تقویت یادگیری و بیان

استفاده از فناوری به عنوان یک ابزار برای دانش‌آموزان بسیار مفیده البته به شرطی که فناوری فقط یک ابزار باشه و جای تفکر کودک رو نگیره. ابزار‌های دیجیتال می تونه به کودکان پیش دبستانی کمک کنه که در مراحل اولیه نحوه استفاده از فناوری بر اساس سواد دیجیتال رو یاد بگیرن.

بهبود مهارت‌های اجتماعی

به ‌طور کلی فناوری به کودکان این امکان رو میده که مطالب جدید یاد بگیره و آن‌ها رو امتحان کنه این باعث میشه اعتماد به نفس و عزت نفس کودک افزایش پیدا کنه. بسیاری از کودکان از این طریق کارهای خلاقانه‌تری رو برای بیان خودشون به اطرافیان یاد می‌گیرن. فناوری در واقع بازویی برای کمک و رفع مشکلات فردیه که ازش استفاده می‌کنه. پس به کودک کمک کنید که فناوری را درک کنه و ضرورت وجودش رو بفهمه. نحوه‌ی استفاده‌ی درست از آن رو به کودک آموزش بدید که از فناوری برای تولید استفاده کنه نه اینکه فقط آن رو مصرف کنه.

تقویت مهارت‌های حل مسئله

اگر والدین تصویر درستی از فناوری نداشته باشن آموزش استفاده درست از آن به کودکان بسیار دشوار میشه. در زندگی همه‌چیز مربوط به تعادل و دیدگاه فرد از محیط هست. در فناوری که امروزه تقریبا تمام محیط اطراف کودک رو پر کرده، موارد شگفت‌انگیز فراوانی وجود داره که که اگر به شیوه‌ای متعادل و مسئولانه ازش استفاده نشه می‌تونه تبدیل به سلاحی خطرناک بشه. و روی دیگه‌ی این اتفاق، یعنی استفاده‌ی درست و منصفانه از فناوری می‌تونه زندگی کودک را تا حد زیادی بهبود ببخشه و براش آینده‌ای بهتر آماده کنه.

تاثیرات منفی فناوری

کودکان امروزی در معرض سطح بالایی از فناوری هستن و این موضوع می‌تونه توانایی تفکر انتقادی و خلاقیت کودک رو ارتقا بده. از طرفی این موضوع تاثیر بسیار زیادی روی نحوه‌ی پردازش اطلاعات کودک داره که در آینده میتونه مشکل‌ساز باشه. به بیان ساده‌تر باید کودک یاد بگیره از فناوری به عنوان بازوی کمکی استفاده کنه نه وسیله‌ای که اطلاعات رو برای کودک پردازش کنه و به جای او فکر کنه. برخی از تاثیرات منفی فناوری:

اختلال در مهارت‌های اجتماعی

استفاده کودکان در سنین پایین از فناوری می‌تونه سودمند باشه اما زیان‌هایی رو هم به دنبال داره. به این معنی که کودک کم سن و سال زمانی از زندگی خودش رو می‌گذرونه که باید بازی و همزمان با بزای کردن محیط اطراف رو بشناسه و تعامل با دیگران رو یاد بگیره. حالا فرض کنید که کودکی در این سن مدام در اتاقش نشسته و با گوشی یا تبلت بازی کنه. این کودک ارتباط کم‌تری با کودکان هم‌سن و سالش داره و این باعث میشه که  تعامل با محیط رو یاد نگیره. این موضوع می تونه در دراز مدت تاثیر منفی فراوانی در زندگی کودک داشته باشه.

اختلال در مهارت‌های ذهنی

فناوری فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای کودک ارائه میده اما هم زمان می‌تونه برای مغز کودک و سلامت و رفاه اون مضر باشه. کودک با بهره‌گیری از مهرات‌های ذهنی که داره مطالب رو یاد می‌گیره و پردازش می‌کنه و متناسب با آن‌ها عمل می‌کنه. فناوری این پتانسیل رو داره که مزایای مثبت فراوانی رو برای یادگیری کودک ارائه بده. اما اگر تبدیل به ابزاری بشه که کودک همراه با اون فکر کنه، این مورد تبدیل به یکی از معایب فناوری میشه. مغز کودک در حال رشده و این موضوع می‌تونه زندگی کودک رو در بزرگسالی تحت تاثیر قرار بده.

اعتیاد به فناوری

این مورد یکی از خطرناک ترین معایب فناوری محسوب میشه. اختصاص زمان زیادی از شبانه‌روز به فناوری علاوه بر مختل کردن کارهای روزمره زندگی، باعث اختلال در فرآیند‌های ذهنی کودک داره که در آینده‌ی کودک تاثیر فراوانی داره. بیشتر اعتیاد‌های باعث تغییرات عمده در شیمی مغز میشن. یکی از آشنا‌ترین این تغییرات، ترشح دوپامینه. این هورمون به عنوان مواد لذت‌بخش در بدن شناخته میشه. زمانی که مشغول کار با گوشی یا تبلت هستید و به صفحه نمایش می‌کنید، در دراز مدت این عمل سرگرم‌کننده تر و لذت‌بخش‌تر میشه که پیامد این اتفاق اعتیاد به فناوریه. استفاده از فناوری، زمانی که به درستی و در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرد، می تواند برای رشد کودک همراه با سایر فعالیت ها مفید باشد. با محدود کردن استفاده از فناوری و آگاهی از پیامدهای منفی بالقوه استفاده بیش از حد، کودکان و بزرگسالان می توانند اطمینان حاصل کنند و فناوری مورد استفاده خود را بیشتر فراموش کنند.

اختلال در خواب

خواب کافی برای کودکان یکی از چالش‌های اساسی در این سن محسوب می‌شه. کودکانی که در سن مدرسه هستن بعد از انجام تکالیف باید زمان خود را برای کلاس‌های تقویتی، ورزشی و یا حتی بازی بگذارند. طبق اظهارات آکادمی سلامت روان کودک و نوجوان آمریکا، زمان تلویزیون دیدن و یا استفاده از گوشی و تبلت کودک باید بین 3 تا 4 ساعت در روز باشه تا اختلالی در زمان و کیفیت خواب کودک ایجاد نشود.