تمیز کردن پورت شارژر | آیا پورت شارژر را باید تمیز کرد؟

شارژ نشدن گوشی دلایلی متعددی داره. یکی از ساده‌ترین دلایل این مسئله کثیف بودن پورت شارژر است. امروزه گوشی، تبلت بخش جدانشدنی زندگی ما محسوب می‌شن و همه‌جا همراه ما هستن. از آنجایی که پورت شارژر محافظی نداره ممکنه ریزگرد‌ها و گرد‌و‌غبار وارد آن بشه. زمانی که شما گوشی رو به شارژر متصل می‌کنید، برای وارد شدن سوکت فشار کمی به پورت وارد می‌کنید که باعث می‌شود گرد‌و‌غبار فشرده شود و با گذشت زمان دیواری از گرد و غبار تشکیل بشه. این اتفاق ممکنه باعث بشه که بعد از مدتی گوشیتون شارژ نشه. اما جای نگرانی نیست با روش‌های ساده‌ای مي‌تونیم پورت شارژر رو تمیز کنیم. نکته‌ای در هر روشی برای تمیز کردن پورت باید بهش توجه بشه اینه که قبل از هر اقدامی دستگاهتون رو خاموش کنید. اگر باتری گوشی قابلیت جابجایی داره، آن رو برای احتیاط بیشتر جدا کنید.

روش‌های تمیز کردن پورت شارژر

تمیز کردن پورت شارژر با سواب پنبه‌ای

سواب پنبه‌ای معمولا ضخیم‌تر از آن هستند که بتونن وارد پورت شارژر بشن. بنابراین خودتون باید سواب پنبه‌ای بسازید. یک تکه پنبه بردارید بخشی از آن رو گرد کنید و خلال دندون رو وارد آن کنید. بعد از آن سطح باقی مونده از پنبه رو صاف کنید و خلال دندون رو طوری بچرخونید که پنبه به دور نوک خلال بپیچه. بعد به آرامی سوابی که ساختید رو وارد پورت کنید. آن رو به لبه ها نکوبید. اگر داخل درگاه اسفنجی بود می‌تونید کمی پنبه رو به الکل آغشته کنید اما مطمئن بشید که پنبه خیس نباشه کمی رطوبت کافیه. سعی کنید قبل از تمیز کردن داخل پورت رو با چراغ‌قوه بررسی کنید چون داخل پورت بعضی گوشی‌ها یا لپ‌تاپ‌ها پین‌های ریزی وجود داره که به ‌راحتی شکسته میشه. بنابراین اگر نمی‌تونید بدون آسیب به پین‌ها سواب پنبه‌ای که ساختید رو وارد پورت کنید، بهتره دستگاهتون رو برای تمیز کردن به مرکز خدمات آن ببرید.

استفاده از هوای فشرده برای رفع گرد و خاک پورت شارژر

دستگاه هوای فشرده شامل یک نازل و نی باریکیه که هوا ازش خارج میشه. نی رو در قسمت چپ یا راست پورت قرار بدید. نی رو ثابت نگه داشته و نازل رو فشار بدید. مدت زمان این‌کار باید بین 1 تا 2 ثانیه باشه. در این مدت دستگاه رو طوری نگه دارید که پورت دستگاه به سمت پایین قرار بگیره.در این صورت اگر شی‌ای داخل پورت باشه بیرون ریخته میشه. بیشتر از ۲ ثانیه نی رو داخل پورت نگه ندارید چرا که ممکنه فشار هوا پین‌های ظریف پورت رو بشکنه. هرگز سعی نکنید با فوت کردن داخل پورت آن رو تمیز کنید. چون هوای دهان شما حاوی بخار آبه و ممکنه به پورت شارژ آسیب وارد بشه.

استفاده از خلال دندان یا سوزن

می‌تونید از خلال دندون برای بیرون کشیدن آلودگی درون پورت استفاده کنید اما این‌کار مستلزم رعایت نکات مهمیه که باید بدونید. نکته‌ی اول اینه که حتما این‌کار رو با نور شدید انجام بدین که بتونید داخل پورت رو ببینید و آسیبی به پین‌ها وارد نشه. نکته‌ی بعدی اینه که  هرگز فشار شدید به خلال دندون وارد نکنید چون ممکنه داخل پورت بشکنه و گیر کنه. اگر مهارت کافی برای کنترل فشار دست و یا هدایت خلال دندون درون پورت ندارید بهتره از این‌کار صرفه نظر کنید چون ممکنه پورت دستگاه آسیب جدی ببینه. 

مراجعه به مراکز فنی

اگر راهکارهای بالا جواب ندادن بهتره به یک مرکز فنی تخصصی مرتبط با دستگاهتون مراجعه کنید. فنی‌کاران در این مراکز دستگاه شمارو از هر لحاظ بررسی می‌کنن و اگر ایرادی داشت رفع می‌کنن. این ایراد حتی می‌تونه مربوط به آلودگی‌هایی در پورت گوشی باشه که شما نتونستید آن‌ها را خارج کنید. این راهکار راهی ایمن برای تمیز کردن پورت دستگاه شما به شمار میره.