شارژر چی بخریم؟ | انتخاب شارژر مناسب برای گوشی

انتخاب شارژری که مناسب گوشی شما باشه، یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود. چرا که شارژر نامناسب ممکنه آسیب جدی به باتری گوشی وارد و عمر مفید باتری رو کاهش بده. به طور کلی باید بگیم که یک شارژر مناسب صرفا شارژری نیست که خروجی آن به گوشی شما بخورد. بلکه باید توجه کنید مدل گوشی شما چیست؟ گوشی از شارژر سریع پشتیبانی می‌کنه؟ البته بهترین راه جلوگیری از خراب نشدن باتری اینه که از شارژر اصلی خود گوشی استفاده کنید اما اگر به هر دلیلی مجبور به خرید شارژر دیگر بودید، باید انتخابتون رو با دقت زیاد انجام بدید. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که بتونید بهترین شارژر رو برای گوشیتون تهیه کنید.

برای خرید شارژر مناسب چه ویژگی‌هایی را باید در نظر بگیریم؟

یکی از مهم‌ترین فاکتوری باید بهش توجه کنید سازگاری شدت جریان برق شارژر با باتری گوشی شماست. شدت جریان آمپر به میزان جریان الکتریکی گفته میشه که در واحد زمان منتقل میشه. اگر این میزان کمتر از ظرفیت باتری شما باشه، چون توانایی شارژ باتری گوشی شمارو نداره ممکنه به آن آسیب جدی وارد کنه. از طرفی هم چون زمان طولانی برای شارژ کردن لازم داره باعث داغ شدن شارژر و گوشی می شه. آداپتور‌های شارژر میزان قدرت متفاوتی دارن. بنابراین اولین موردی که برای خرید شارژر مناسب گوشیتون باید به آن توجه کنید میزان قدرتیه که گوشیتون نیاز داره. میزان قدرتی که آداپتور ظرفیت انتقالش رو داره در برگه مشخصات نوشته شده. USB-C می‌تونه همه‌ی دستگاه‌ها از هدفون گرفته تا لپ‌تاپ‌های با کارایی بالا رو شارژ کنه. به طور کلی تلفن‌های هوشمند بین 18 تا 120 وات، تبلت‌ها تا 45 وات، آخرین لپ‌تاپ‌ها شارژ 240 واتی دارن. یکی دیگه از فاکتورهایی که باید بهش توجه بشه، استاندارد شارژ مورد‌ نیاز برای رسیدن به این میزان قدرت شارژه. این مورد یک مقدار پیچیده‌تر از مورد قبله چون دستگا‌ه‌ها معمولا از استانداردهای متعددی پشتیبانی می‌کنن.

به طورکلی مواردی که برای خرید یک شارژر مناسب می‌تونه کمک خوبی براتون باشه عبارتند از:

پورت شارژر

پورت شارژری که تهیه می‌کنید باید با پورت گوشی شما مطابقت داشته باشه. گوشی‌های اندروید مدل قدیمی دارای پورت micro USB و گوشی‌های جدید دارای پورت USB-C هستن. گوشی‌های اپل نیز پورت Lightning دارن. 

توان خروجی

برای توان خروجی گوشی باید به دو فاکتور ولتاژ و آمپراژ توجه داشت:

ولتاژ(W)

بهترین شارژر برای گوشی شما شارژریه که ولتاژی مطابق نیاز و استاندارد دستگاه شما ارائه بده. مقدار ولتاژ استاندارد برای مدت طولانی، ۵ ولت هست اما فناوری‌های جدیدی مثل کوالکام می‌تونن 9 تا 12 ولت رو ارائه بدن. بیشتر شارژر‌هایی که از این مقدار ولتاز پشتیبانی مي‌کنن گوشی‌های هوشمند غیر کوالکام رو شناسایی می‌کنن و به صورت خودکار روی 5 ولت تنظیم می‌شن. 

آمپراژ(A)

هرچه آمپراژ یک شارژر بالاتر باشه، شارژر دستگاه شما رو زودتر شارژ می‌کنه. با این‌حال بعضی از گوشی‌های هوشمند می‌تونن جریانی که دستگاه می‌تونه از یک شارژر با آمپراژ بالا دریافت کنه، رو محدود کنن. برای انتخاب بهتری شارژ شارژر توجه کنید دارای ولتاژ حداقل 2A باشه.

پروتکل‌های شارژ سریع

پروتکل‌های شارژر سریع هم که از اسمش معلومه، فناوریه که شارژ سریع رو تسهیل می‌کنه. بیشتر گوشی‌های هوشمند از پروتکل‌های Power Delivery و Quick Charger استفاده می‌کنن. پروتکل‌های دیگه‌ای هم وجود داره مثلا برند One Plus از Wrap Charge استفاده مي‌‌کنه. شارژری که پروتکل‌های استاندارد شارژ سریع رو ارائه میدن با گوشی‌های هوشمند سامسونگ همخوانی دارن. اگر گوشی شما آیفون 8 یا بالاتره، باید شارژری رو  انتخاب کنید که Power Delivery رو ارائه بده. این پروتکل از شارژ فوق‌العاده سریع پشتیبانی می‌کنه. 

شارژ برای چندین دستگاه

یکی دیگه از ویژگی‌هایی که یک شارژر می‌تواند داشته باشه، دارا بودن چندین خروجیه که می‌تونه چند دستگاه رو به طور همزمان شارژ کنه. برای این نوع شارژر باید مطمئن بشید که شارژر قدرت بالایی برای دستیابی به شارژ سریع همزمان برای تمام دستگاه‌ها داره.

نام تجاری شارژر

اینکه شارژری که تهیه می‌کنید توسط یک شرکت تجاری معتبر ساخته شده باشه بسیار اهمیت داره. چون برندهای معتبر شارژرهای با کیفیتی وارد بازار می‌کنن که از نظر عملکرد و کیفیت مورد آزمایشات متعدد قرار گرفتن و با گواهینامه‌های بین‌المللی مثل RoHS و CE مطابقت دارن.