گوشی گوگل
بهترین گوشی موبایل برای استفاده روزمره افراد ناشنوا

گوشی‌های موبایل، در چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. این پیشرفت‌ها شامل گوشی‌های موبایل مخصوص افراد ناشنوا نیز شده است.

با وجود اینکه فقط تعداد اندکی گوشی ویژه این افراد وجود دارد، اما انتخاب مناسب‌ترین گوشی ممکن است آنقدر هم آسان نباشد. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که چند نمونه از بهترین گوشی‌ها را برای ناشنوایان بررسی کنیم.

یکی از ویژگی‌های اصلی این نوع گوشی‌ها، دکمه‌های بزرگ است که به کاربر اجازه استفاده آسان از آن را می‌دهد. رابط کاربری گوشی باید اجازه استفاده از فونت‌های بزرگ‌تر را بدهد تا کاربران اطمینان حاصل کنند که چیز مهمی را از دست نمی‌دهند. کاربران ناشنوا همچنین باید بتوانند از طرح‌هایdata-only  استفاده کنند. در این طرح‌ها کاربران می‌توانند بدون نیاز به صدا، کارهای خود را با گوشی انجام دهند.

شاخص‌های گوشی موبایل مناسب برای افراد ناشنوا

واضح است که افراد ناشنوا نمی‌توانند از هر نوع موبایلی استفاده کنند. این افراد باید به دنبال گوشی‌هایی بگردند که دارای ویژگی‌های خاصی برای آن‌ها باشند. در ادامه به ذکر برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

  • استفاده از ویبره به جای صدا

درست است که افراد ناشنوا، حس شنوایی خود را از دست داده‌اند، اما حس لامسه آن‌ها هنوز هم خوب کار می‌کند! پس به جای استفاده از صدا برای زنگ، هشدار، اعلانات و… می‌توان از ویبره و لرزش استفاده کرد. به محض اینکه گوشی فرد ناشنوا تماس، پیام یا ایمیلی دریافت کند، این فرد می‌تواند آن را با لرزش، حس کند.

  • صفحه نمایش بزرگ و خوانا

فردی که یکی از حواس خود را از دست می‌دهد، به حواس دیگر خود بیشتر متکی می‌شود. بنابراین یک فرد ناشنوا، بیشتر ارتباط خود را با جهان بیرون، از طریق بینایی برقرار می‌کند.

پس موبایلی که ادعا می‌شود مخصوص افراد ناشنوا ساخته شده، باید یک صفحه نمایش بزرگ، شفاف و خوانا داشته باشد.

  • رابط کاربری قابل تنظیم

گوشی ایده‌آل برای برای افراد ناشنوا، باید دارای یک رابط کاربری قابل تنظیم باشد. رنگ‌ها، تصاویر و سایز متون باید به راحتی قابل تغییر باشند.

  • اقتصادی و ارزان

بیشتر افراد معلول، به واسطه مشکل خود، دارای محدودیت‌های مالی هستند. افراد ناشنوا نیز ممکن است درگیر چنین مشکلاتی باشند. بنابراین انتظار داریم موبایلی که برای این افراد طراحی می‌شود، بیشترین امکانات را با کمترین قیمت ارائه دهد.

معرفی مدل‌های مختلف موبایل برای ناشنوایان(2023)

امروزه مدل‌های مختلفی از موبایل‌ها وجود دارند که ادعا می‌کنند ویژه افراد ناشنوا ساخته شده‌اند. در ادامه به بررسی برخی از بهترین‌های این نوع موبایل‌ها خواهیم پرداخت.

1. Snapfon eZ Two

گوشی موبایل

این نوع گوشی، در بازار به وفور دیده می‌شود، اما به ندرت توجه مشتریان را جذب می‌کند. گوشی eZ Two ضمن پشتیبانی از انواع فونت‌ها، اسپیکر بلندی نیز دارد تا مطمئن شود کاربر، چیزی را از دست نمی‌دهد.

این گوشی همچنین یک سرویس کمک‌رسانی دارد که در مواقع اورژانسی، می‌تواند به کمک افراد بیاید. البته این سیستم نیازمند پرداخت هزینه اندک ماهانه است، اما با توجه با کاری که انجام می‌دهد، ارزشش را دارد.

برای اطمینان از عدم برقراری تماس یا ارسال پیام اتفاقی، این گوشی یک گزینه قفل صفحه کلید دارد تا از هرگونه عمل تصادفی جلوگیری کند. علاوه بر این، این گوشی یک دکمه کمک دارد تا در مواقع اضطراری، با مخاطبین فرد تماس بگیرد.

این گوشی از سرویس‌های اینترنت 3G و GSM پشتیبانی می‌کند.

مزایا

  • سیستم کمک‌رسانی اورژانسی
  • گزینه قفل صفحه کلید

معایب

  • عدم ارائه مدل‌های جدیدتر
  • قابلیت‌های اندک

2. Jitterbug Smart 2

گوشی موبایل

Jitterbug Smart 2 یک تلفن همراه عالی بوده که برخلاف eZ Two دارای یک نمایشگر لمسی است. هرچند که نمایشگر لمسی، به معنای عدم وجود دکمه فیزیکی است، اما این اختلالی در آسان بودن استفاده از آن ایجاد نمی‌کند.

متاسفانه این گوشی فقط از سرویس اینترنت GSM پشتیبانی می‌کند. گوشی جیترباگ اسمارت 2 از طرح‌های مختلف دیتا-صوت پشتیبانی می‌کند که نیازمند هزینه اندک ماهانه است.

گوشی Jitterbug Smart 2 از یک دوربین بزرگ 13 مگاپیکسلی و قابلیت اشتراک تصویر آسان، بهره می‌برد. این گوشی از سیستم عامل محبوبی استفاده نمی‌کند و این بدین معناست که متاسفانه کاربران نمی‌توانند از برنامه‌های اندرویدی یا برنامه‌های اپ استور در این گوشی بهره ببرند.

صفحه نمایش به نسبت بزرگ بوده و فونت‌ها نیز درشت هستند تا کاربر هیچ چیز مهمی را در نمایشگر از دست ندهد. این تنها گوشی لمسی قرار گرفته در لیست است.

مزایا

  • صفحه نمایش بزرگ
  • دوربین باکیفیت

معایب

  • سیستم عامل نه چندان محبوب
  • اینترنت ضعیف

3. Mosthink

گوشی موبایل

گوشی Mosthink به نسبت بزرگ بوده که این مسئله، لزوما چیز بدی نیست. همه دکمه‌ها بزرگ بوده و به راحتی قابل دسترسی هستند. کمپانی سازنده این موبایل، کاملا به فکر سلامتی افراد ناشنوا بوده و سرویس‌های کمک اورژانسی فراوانی در این موبایل تعبیه کرده است. دسترسی به این سرویس‌ها، از طریق فشردن دکمه “کمک” در زیر دوربین پشتی، انجام می‌شود.

کاربران باید به مدت پنج ثانیه این دکمه را نگه دارند تا این قابلیت را فعال کنند. سپس سیستم کمک‌رسانی، شروع به برقراری تماس‌های خودکار با خانواده فرد و سیستم‌های اورژانسی می‌کند.

این گوشی دارای قابلیت قفل دستی کیبورد از طریق یک دکمه قرار گرفته در کناره موبایل است. این دکمه به قفل شدن گوشی و عدم انجام تماس یا پیام تصادفی، کمک می‌کند.

برای موبایلی با این اندازه، باتری 1400 میلی آمپر ساعتی، بسیار شگفت‌انگیز و جذاب است. با اینکه این ظرفیت، برای یک گوشی اندرویدی، قابل توجه نیست، اما برای گوشی کم‌مصرفی چون Mosthink، بسیار عالی است. بنابراین با یکبار شارژ، می‌تواند تا ساعت‌ها کار کند.

مزایا

  • باتری پرظرفیت
  • سیستم کمک‌رسانی اورژانسی

معایب

  • وزن زیاد
  • عدم پشتیبانی از بسیاری از قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند

4. Logic SR3G

گوشی موبایل

این یک گوشی مناسب برای همه است، هرچند که افراد سالمند و ناشنوا را هدف گرفته است. برای افراد سالمند یا ناشنوا، وجود دکمه‌های بزرگ، یک امتیاز ویژه است. این گوشی می‌تواند از دو سیمکارت 3G پشتیبانی می‌کند.

در زمینه نرم‌افزار، این گوشی از یک MP3 پلیر و بلوتوث پشتیبانی می‌کند. همچنین یک دوربین در پشت گوشی قرار دارد. یک چراغ قوه در بالای گوشی قرار گرفته، اما هیچ فلشی برای دوربین وجود ندارد.

گوشی Logic SR3G همچنین دارای یک جک هدفون 3.5 میلیمتری است. این گوشی دارای یک محفظه شارژ نیز هست که فرایند شارژ را بسیار آسان می‌کند.

مزایا

  • شارژ آسان
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت

معایب

  • عدم وجود فلش دوربین

5. Google Pixel 4

گوشی موبایل

گوشی گوگل پیکسل 4 نه تنها بخاطر ویژگی‌های فراوانش برای افراد ناشنوا، بلکه به دلیل بخش خارجی نیرومندش که در مقابل ضربه یا آب مقاوم است، باید به طور جدی تحت توجه قرار گیرد. این چیزی است که کمتر می‌توانیم در صنعت تولید موبایل، شاهد آن باشیم.

همانند سایر گوشی‌های موبایل قرار گرفته در لیست، این گوشی نیز دارای دکمه “کمک” است که به کاربر کمک می‌کند تا در مواقع اضطراری، به خانواده یا سرویس‌های کمک‌رسانی، دسترسی پیدا کند.

با یک قفل کیبورد، کاربر می‌تواند از تماس‌ها یا پیام‌های تصادفی، جلوگیری کند. با یک باتری 2800 میلی آمپری، این گوشی بیشتر از سایر گوشی‌های لیست، شارژدهی می‌کند. کمپانی گوگل ادعا می‌کند که این گوشی در حالت ثابت و بدون استفاده، می‌تواند تا 15 روز، شارژ خود را نگه دارد.

متاسفانه نمی‌توان کارت حافظه‌ای برای افزایش حافظه موبایل، به آن افزود. اما یک پورت USB میکرو در این گوشی وجود دارد که امکان انتقال فایل‌ها را به کامپیوتر می‌دهد.

مزایا

  • مقاوم در برابر ضربه و آب
  • سرویس کمک‌رسانی اورژانسی

معایب

  • عدم امکان نصب کارت حافظه

6. Easyfone Prime A1

گوشی موبایل

گوشی Easyfone Prime A1 یکی از معدود موبایل‌هایی است که آپشن‌های رنگ را به کاربر ارائه می‌دهد. این یک گوشی تاشو بوده که دیگر مثل قبل، ترند نیست اما هیچ شکی در راحتی استفاده از آن وجود ندارد.

با وجود کوچک بودن، این گوشی دارای دکمه‌های بزرگ است. این تلفن همراه، همچنین با سمعک‌های بلوتوثی سازگار است. نکته جالب این گوشی، وجود نمایشگر دیگری است که در زمان تا شدن آن، ظاهر می‌شود.

همچنین محفظه شارژ گوشی Easyfone Prime A1 باعث می‌شود که کاربر بدون نیاز به هیچ سیمی، آن را شارژ کند. وجود دکمه‌های فیزیکی بزرگ در یک گوشی مناسب برای افراد ناشنوا، امتیاز بزرگی است که در این گوشی نیز دیده می‌شود. در آخر باید ذکر شود که این تلفن همراه، تمام اطلاعات سلامتی فرد را ذخیره کرده و می‌تواند تماس‌های خودکار اضطراری با سرویس‌های سلامتی، برقرار کند.

مزایا

  • وجود نمایشگر دوم
  • راحتی استفاده از آن
  • آپشن‌های رنگ

معایب

  • حافظه اندک

حرف آخر

با وجود عرضه تلفن‌های همراه مختلف ویژه افراد ناشنوا، هنوز این گوشی‌ها از برخی از ویژگی‌های به‌روز و مدرن برخوردار نیستند.

قطعا استقبال کاربران ناشنوا از چنین موبایل‌هایی، می‌تواند کمپانی‌های بزرگ ساخت گوشی را برای سرمایه‌گذاری و تولید محصولات با کیفیت بالاتر ترغیب کند. اگر این کمپانی‌ها این بازار را سودمند ببینند، از انجام چنین کاری دریغ نخواهند کرد.

امید است که در آینده‌ای نه‌چندان دور، افراد ناشنوا نیز بتوانند به وسیله موبایل‌های ویژه پیشرفته‌تر، بر تمام محدودیت‌های خود در استفاده از تلفن همراه، غلبه کنند.