موبایل مناسب ورزشکاران
راهنمای انتخاب و خرید گوشی موبایل مناسب برای ورزشکاران

یک گوشی هوشمند خوب می‌تواند شما را در حین تمرین و ورزش همراهی کند. این گوشی می‌تواند دارای موسیقی برای ایجاد انگیزه، ویدیوهایی برای انجام جلسات تمرینی، جی‌پی‌اس برای پیدا کردن مسیر دویدن و حتی مجموعه‌ای از حسگرها برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به تمرین باشد اما همه گوشی‌ها برای ورزش و تناسب اندام طراحی و ساخته نمی‌شوند.

ویژگی‌های کلیدی گوشی‌های مناسب ورزشکاران

مقاومت در برابر آب: این نوع گوشی‌ها باید دارای استاندارد IP باشند.

وزن و ابعاد: یک قاب جمع و جور و وزن کم کمک می‌کند تا موقع ورزش کردن، بار زیادی را بر دوش خود احساس نکنید.

بافت بدنه پشتی: بدنه بافت‌دار موجب چسبندگی و مقاومت بیشتر گوشی در برابر لغزش آن از دستان شما می‌شود.

حداکثر روشنایی صفحه: توانایی دیدن واضح صفحه نمایش خود در فضای باز برای بسیاری از تمرینات مهم است.

کنترل‌ بدون لمس: وقتی عرق می‌کنید، دوست ندارید با گوشی خود کار کنید. بسیاری از گوشی‌ها به نوعی به فرمان و دستورات شما گوش می‌دهند و به لطف حسگرهایی مانند تراشه رادار Soli گوگل، کمک می‌کنند تا گوشی را صرفا با حرکات دست و بدون لمس کنترل کنید.

عمر باتری: بیرون بودن برای مدت طولانی با استفاده از قابلیت‌هایی مانند جی‌پی‌اس و برنامه‌های موسیقی، علاوه بر ردیاب‌های تناسب اندام که به طور مداوم در پس‌زمینه کار می‌کنند، باتری را به سرعت تخلیه می‌کنند. پس عمر بالای باتری بسیار مهم است.

۱. گوشی موبایل Google Pixel 4

موبایل مناسب ورزشکاران

گوگل پیکسل ۴ به خاطر دوربین عالی و سیستم عامل جذابش مشهور است. با این حال، این پرچمدار گوگل به دلیل کیفیت ساخت عالی و قابلیت‌های نرم‌افزاری، برای فعالیت‌های ورزشی و تناسب اندام نیز ایده‌آل است. این گوشی اندازه مناسبی برای فعالیت‌های ورزشی دارد و فقط ۵.۷ اینچ است.

گوشی Pixel 4 بادوام طراحی و ساخته شده و دارای استاندارد IP68 مقاومت در برابر آب و گرد و غبار و بدنه شیشه‌ای بافت‌دار پشتی است. حتی جزئیات کوچک آن مانند دکمه روشن/خاموش نیز در نوع خود مفید هستند و دسترسی به آن‌ها با یک دست واقعا آسان است.

موبایل Pixel 4 هم‌چنین با کنترلر‌های بدون لمسی و از طریق Google Assistant و قابلیت تشخیص چهره خوش می‌درخشد و قفل دستگاه شما را بدون نیاز به لمس باز می‌کند (برخلاف iPhone 11 که در آن، باید بعد از احراز هویت، برای باز کردن قفل، انگشت خود را بر روی صفحه بکشید).

مزایا

  • نمایشگر باکیفیت
  • دوربین قوی

معایب

  • باتری معمولی

۲. گوشی موبایل Apple iPhone 11

موبایل مناسب ورزشکاران

آیفون ۱۱ اولین آیفون اپل در سری محصولات ۲۰۱۹ نیست اما هم‌چنان یک پرچم‌دار محسوب می‌شود. اجازه ندهید قیمت اولیه ۶۹۹ دلاری آن شما را گول بزند، آیفون ۱۱ دارای مشخصاتی چشم‌گیر همانند همتایان گران‌قیمت خود است و ویژگی‌های فراوانی دارد که حول محور سلامت و تناسب اندام متمرکز شده و آن را به یک رقیب جدی در این لیست تبدیل کرده است.

پشتیبانی از HealthKit بزرگ‌ترین نقطه قوت آیفون ۱۱ در این دسته است. این برنامه پر از ویژگی‌هایی است که هیچ برنامه تناسب اندام و سلامتی در این لیست نمی‌تواند ارائه دهد. آیفون ۱۱ دارای یک گام‌سنج و فشارسنج است که به شما امکان می‌دهد تا گام‌ها و سلامت فیزیکی خود را با دقت ارزیابی کنید.

و این‌ها فقط نوک کوه یخ هستند. HealthKit هم‌چنین تاریخچه بسیار دقیقی را نه‌تنها از تمرینات شما، بلکه هم‌چنین طیف گسترده‌ای از داده های مرتبط با سلامت، از تغذیه گرفته تا سلامت باروری را در اختیار شما قرار می‌دهد و مانند Google Fit، می‌توان آن را با برنامه‌های شخص ثالث مانند Cardiogram Runkeeper و Period Tracker و برای تجربه‌ای کاملا شخصی‌سازی‌شده بهبود بخشید.

مزایا

  • طراحی ضدآب
  • روشنایی بالای صفحه‌نمایش
  • باتری بادوام

معایب

  • فاقد جک هدفون
  • دوربین اولترا واید ضعیف

۳. گوشی موبایل Samsung Galaxy S10

موبایل مناسب ورزشکاران

گلکسی اس ۱۰ با نمایشگر فوق‌العاده Infinity-O و حسگر اثرانگشت درون صفحه‌ای نوآورانه، فوق‌العاده‌ به نظر می‌رسد و سامسونگ را از نظر فروش و برندینگ در صدر قرار داده است. این پرچم‌دار شیک شاید با قیمت ۸۹۹ دلار در سطح بالاتری از طیف قیمتی سایر گوشی‌های این لیست قرار گیرد اما قطعا یکی از همه‌کاره‌ترین گوشی‌هایی است که در حال حاضر به لطف طراحی عالی و ویژگی‌های خاص، تناسب اندام کاربران را هدف می‌گیرد.

گوشی گلکسی اس ۱۰ با Samsung Health به عنوان برنامه‌ای از پیش‌نصب‌شده ارائه می‌شود تا به یکی از معدود تلفن‌های هوشمند اندرویدی تبدیل شود که با اپلیکیشن حوزه سلامت بومی خود این شرکت عرضه می‌شود. اگرچه این برنامه به اندازه HealthKit اپل از ویژگی‌های غنی برخوردار نیست اما با رابط کاربری و سادگی کلی خود که عمدتا از یک گام‌سنج برای ثبت تعداد قدم‌ها و یک ویژگی خاص تمرینی دیگر تشکیل شده، این ضعف را جبران می‌کند.

یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌هایی که S10 نسبت به سایر دستگاه‌های این لیست دارد، قابلیت نمایش داده‌های تناسب اندام در صفحه قفل است که با فعال شدن قابلیت اعلان روی صفحه گوشی، دسترسی به آن حتی آسان‌تر هم می‌شود. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا مدام به گوشی‌ خود نگاه و پیشرفت خود را کنترل کنید و سپس روی تمرین تمرکز کنید.

مزایا

  • اندازه مناسب
  • کیفیت ساخت بالا

معایب

  • باتری معمولی
  • حسگر اثر انگشت ضعیف

۴. گوشی موبایل OnePlus 7T

موبایل مناسب ورزشکاران

شرکت مادر وان پلاس یک برند کم‌تر شناخته‌شده است اما در آستانه سبقت گرفتن از سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی در جهان قرار دارد. BBK Electronics از برند OnePlus استفاده می‌کند تا مرزهای ویژگی‌ها و قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند خود را جابه‌جا کند. OnePlus 7T به همین سنت ادامه می‌دهد و با قیمت اولیه مناسب ۵۹۹ دلار، یک پرچم‌دار درجه یک را ارائه می‌کند که شریکی مفید و مناسب برای تناسب اندام و ورزش است.

گوشی‌ 7T که یکی از گوشی‌های عریض‌ و سنگین‌ این لیست به حساب می‌آید (با ابعاد ۶.۳ در ۲.۹ اینچ)، به لطف لبه‌های منحنی اطراف گوریلا گلاس، کاملا ارگونومیک به نظر می‌رسد و کار با آن با یک دست واقعا آسان است. پنل پشتی نیز برای جلوگیری از سر خوردن گوشی از دست دارای بافتی خاص است که به طور قابل توجهی نرم‌تر از پیکسل ۴ به حساب می‌آید.

این گوشی فاقد استاندارد رسمی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار است اما کیفیت ساخت خوبی دارد و استفاده از واشر لاستیکی در اجزای کلیدی مانند کانکتورهای مادربرد، بلندگوها و پورت شارژ، آن را در برابر مایعات و کثیفی مقاوم کرده است. با این حال، باید باز هم هنگام انجام فعالیت‌های خارج از منزل در نزدیکی آب، مراقب دستگاه خود باشید.

مزایا

  • نمایشگر عالی
  • طراحی جذاب
  • پردازنده قوی

معایب

  • فاقد استاندارد IP
  • فاقد جک هدفون

حرف آخر

باید گفت که فقط دستگاه‌های پرچم‌دار نسل فعلی را در این لیست در نظر گرفتیم و صرفا یک مورد از دستگاه‌های پرچم‌دار را از هر برند انتخاب کردیم. این امر گوشی‌های باکیفیت دیگر بازار را از این لیست خارج کرد. در کل، تحقیقات خود برای یافتن یک گوشی مناسب برای ورزش را محدود به این لیست نکنید.

منبع: gadgethacks