گوشی برای فنی‌کارها
راهنمای انتخاب و خرید گوشی مناسب برای فنی‌کارها

قوی‌ترین و سرسخت‌ترین گوشی‌های هوشمند در بازار، دوامی فوق‌العاده، باتری‌های قوی و چندین ویژگی‌ متناسب با شرایط فضای باز دارند.

گوشی‌های هوشمند مقاوم این لیست، ضد گرد و غبار و ضد آب هستند و قاب‌ و لایه بیرونی آن‌ها به اندازه کافی محکم است و با افتادن روی سطوح سخت به راحتی نمی‌شکنند. برخی از این دستگاه‌ها در برابر ضربه یا سقوط از ارتفاع هیچ خراشی برنمی‌دارند و برای استفاده در فضای باز یا محیط‌های خطرناک ایده‌آل هستند.

برخی از گوشی‌های موجود در این لیست تحت آزمایش‌های سخت‌گیرانه قرار گرفته‌اند و حتی استانداردهای نظامی را هم برآورده می‌کنند و می‌توانند در برابر دمای شدید، ضربه‌ها و موارد دیگر مقاومت کنند.

قدرت نرم‌افزاری نیز در این گوشی‌ها بد نیست. اکثر آن‌ها امکاناتی اضافی و حیاتی، از برخی جهات ارائه می‌دهند و برخی از آن‌ها دوربین‌های مادون قرمز و کیفیت صدای بالا دارند.

اگر به عنوان یک فنی‌کار به دستگاهی نیاز دارید که برای مدت طولانی دوام بیاورد یا در کل، شرایطی دارید که به خاطر آن، گوشی‌های مقاوم را به گوشی‌های هوشمند استاندارد شیک و در عین حال شکننده ترجیح می‌دهید، با ما همراه باشید.

البته به یاد داشته باشید که همه گوشی‌های هوشمند مقاوم، ضد آب و ضد گرد و غبار خواهند بود (و دارای استاندارد IP68 هستند) اما همه موبایل‌های ضد آب، مقاوم نیستند. بنابراین هنگام خرید بهترین گوشی هوشمند نیازهای خود را اولویت قرار دهید و به تمام ویژگی‌های این گوشی‌ها توجه کنید.

۱. Nokia XR20

گوشی برای فنی‌کار

نوکیا XR20 اولین گوشی هوشمند مقاومی است که تحت برند نوکیا و با کمک HMD Global (که اکنون مالک این برند است) عرضه می‌شود. این گوشی برخلاف دیگر گوشی‌های هوشمند مقاوم که به دلیل طراحی‌هایشان متمایز هستند، ظاهری باریک و شیک دارد.

این دستگاه از نظر دوام، دارای استاندارد IP68 و اولین گوشی هوشمند مقاومی است که از گوریلا گلس ویکتوس بهره می‌برد. این گوشی‌ هم‌چنین دارای یک دکمه قرمز اضطراری به همراه یک دکمه اختصاصی و غیرقابل تنظیم Google Assistant است.

با این حال، چیزی که واقعا XR20 را از سایر رقبا متمایز می‌کند، این است که HMD Global تضمین کرده که این دستگاه چهار سال به‌روزرسانی امنیتی و سه سال به‌روزرسانی سیستم عامل دریافت خواهد کرد. این شرکت هم‌چنین صفحه نمایش را به صورت رایگان تا مدت یک سال تعویض می‌کند.

مزایا

  • دارای استاندارد IP65
  • دکمه اختصاصی اضطراری

معایب

  • فضای ذخیره‌سازی کم
  • عدم امکان سفارشی‌سازی Google Assistant

۲. Blackview BV9900 Pro

گوشی برای فنی‌کار

بلک‌ویو BV9900 Pro یک گزینه مناسب در این رنج گوشی‌ها برای خرید است. این گوشی  دارای دوربین تصویربرداری حرارتی FLIR است که در گوشی‌های هوشمند مقاوم، بسیار نادر محسوب می‌شود. این ویژگی در کنار مجموعه‌ای از دوربین‌های استاندارد این گوشی و علی‌الخصوص دوربین ۴۸ مگاپیکسلی قرار می‌گیرد که بسیاری از نیازهای مرتبط با عکاسی را برآورده می‌کند.

این دستگاه با چیپست MediaTek Helio G90 و با رم ۸ گیگابایتی ارائه می‌شود که بسیاری از کارها را به راحتی انجام می‌دهد و عملکرد خوبی دارد و علاوه بر این، برای یک گوشی مقاوم کاملا مناسب است.

البته این موبایل از چند جهت ضعیف است. برای مثال، باتری آن می‌توانست بهتر باشد و خود گوشی هم از اتصال 5G پشتیبانی کند اما به هر حال این گوشی هنوز بهترین دستگاه‌ هوشمندی است که می‌توانید در حال حاضر در این دسته تهیه کنید.

مزایا

  • قیمت مناسب
  • دوربین فلیر

معایب

  • بدون 5G
  • ظرفیت باتری کم

۳. Unihertz Titan slim

گوشی برای فنی‌کار

بلک بری قبل از این که اپل و گوگل با محصولات خود دنیای موبایل را از آن خود کنند، شرکتی بسیار موفق بود.

گوشی موبایل Unihertz Titan slim سعی می‌کند با سری Titan به این نوستالژی خاص دامن بزند. این گوشی دارای صفحه کلیدی به سبک بلک بری است اما از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که از نام آن پیداست، تایتان اسلیم یک تلفن همراه کوچک و در عین حال مجهز به حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی، ۶ گیگابایت رم و دوربین پشتی ۴۸ مگاپیکسلی است و از تراشه هلیوس P70 مدیاتک پشتیبانی می‌کند.

البته این گوشی یک صفحه نمایش کوچک ۴.۲ اینچی با وضوح تقریبی ۷۲۰ دارد و دارای اتصال 5G نیست و هم‌چنین پردازنده‌ای دارد که برای سرویس‌های بازی یا استریم مناسب نیست.

مزایا

  • صفحه کلید فیزیکی

معایب

  • کلیدها و صفحه نمایش کوچک
  • عدم پشتیبانی از میکرو ‌اس‌دی
  • فقدان اتصال 5G

۴. Doogee S96 GT

گوشی برای فنی‌کار

گوشی Doogee S96 GT یک موبایل مقاوم است که برای کسانی طراحی شده که دستگاه‌های معمول درشت و بسیار سنگین این رده را نمی‌پسندند.

طراحان این دستگاه را ظریف‌تر ساختند که البته دوام کم‌تری ندارد و در عوض یک سیستم عامل و دوربین عالی با آن ارائه دادند اما عمر باتری آن تعریف چندانی ندارد.

همان‌طور که گفتیم نقطه مقابل این باتری، یک سیستم عامل عالی شامل پردازنده مدیاتک هلیو، ۸ گیگابایت رم DDR4 و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است و این پلتفرم عملکرد بسیار خوبی را در اجرای برنامه‌های اندروید ۱۲ ارائه می‌کند.

تمام این عملکرد و مشخصات را می‌توان با قیمتی حدود ۲۵۰ دلار تهیه کرد. این گوشی با پشتیبانی از 5G می‌توانست بسیار بهتر باشد و شاید اگر وضوح صفحه نمایش کمی بالاتر بود بازار بیشتری برای این دستگاه فراهم می‌شد اما این موارد برای بسیاری از مشتریان مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

به طور کلی، این گوشی بهترین طراحی Doogee از سری فعلی یا حتی در نسخه‌های جدید است. این دستگاه به خوبی و به طور مختصر نشان می‌دهد که سازندگان گوشی‌های چینی می‌توانند سخت‌افزار مناسبی را در طراحی‌های خود و بدون کاهش بودجه ارائه دهند.

مزایا

  • سیستم عامل قدرتمند
  • فیلم‌برداری 4K و دوربین دید در شب
  • شارژ بی‌سیم
  • قیمت مناسب

معایب

  • عدم پشتیبانی از 5G
  • وضوح پایین صفحه نمایش
  • وزن زیاد

۵. Ulefone Power Armor 16 Pro

گوشی برای فنی‌کار

این گوشی دارای یک طراحی ارزان و مستحکم و استاندارد IP68/69 است و ویژگی‌های جالبی را با قیمتی کم‌تر از ۲۰۰ دلار ارائه می‌دهد.

این دستگاه برای دستیابی به این قیمت، از یک CPU و GPU نسبتا کم‌مصرف، ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و یک دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

دوربین پشتی از این سنسور نسبتا کوچک نهایت استفاده را می‌کند و هم‌چنین دارای سنسور عمق ۲ مگاپیکسلی است.

اما ویژگی اصلی این گوشی یک بلندگوی پشتی به حساب می‌آید که قادر به تولید صدایی در محدوده ۱۲۲ dbA است. البته باید مراقب باشید، زیرا قرار گرفتن در معرض این حجم از صدا می‌تواند باعث آسیب‌های دائمی به شنوایی شما شود.

باتری این گوشی ظرفیتی ۹۶۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد و این گوشی چندین لوازم جانبی منحصر به فرد دارد، مانند یک آندوسکوپ که به درگاه این دستگاه متصل می‌شود.

پردازنده این گوشی حرف چندانی برای گفتن ندارد اما با این حال، اگر فضای کاری سختی دارید و نمی‌خواهید تلفن هوشمند گران‌قیمت خود را که امکان دارد خیس یا گم شود از دست بدهید، Ulefone Power Armor 16 Pro یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه برای خرید است. البته که گوشی‌های مقاوم بهتری در دسترس هستند اما نه با این قیمت.

مزایا

  • اندروید ۱۲
  • باتری ۹۶۰۰ میلی آمپر ساعتی

معایب

  • صدای بیش از حد بلند
  • عدم پشتیبانی از اتصال 4G

حرف آخر

گوشی‌های هوشمند مقاوم از چند جهت با گوشی‌های هوشمند معمولی تفاوت دارند. آن‌ها برای مقاومت و استفاده در شرایط سخت ساخته شده‌اند و معمولا دارای پوشش‌های تقویت‌شده و استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هستند. این دستگاه‌ها هم‌چنین عمر باتری بهتر و در کل دوام بیشتری دارند.

قیمت گوشی‌های هوشمند مقاوم بسته به امکانات آن‌ها متفاوت است و برخی از مدل‌ها گران‌تر از بقیه هستند اما این دستگاه‌ها به طور کلی، به دلیل دوام و مقاومت در شرایط سخت، نسبت به گوشی‌های هوشمند معمولی گران‌تر هستند که البته در اکثر موارد ارزش این قیمت را هم دارند.

منبع: techradar