گوشی آیفون
بهترین گوشی موبایل برای استفاده روزمره افراد کم‌شنوا

افراد کم‌شنوا، محدودیت‌های بسیاری را در زندگی رومزه خود تجربه می‌کنند. این محدودیت‌ها، حتی شامل استفاده آنها از گوشی موبایل نیز می‌شنود. این افراد به سختی می‌توانند صدای زنگ گوشی، صدای اعلانات گوشی، پیام‌های صوتی و… را بشنوند.

برخی از آنها، حتی در تکلم نیز مشکل دارند. بنابراین نیازمند گوشی‌های موبایل ویژه با فناوری بالا هستند تا بتوانند بر بخشی از محدودیت‌های خود غلبه کنند. خوشبختانه، امروزه به این نیاز افراد کم‌شنوا توجه شده و برخی از کمپانی‌های موبایل‌‌سازی، گوشی‌های ویژه‌ای تولید کرده‌اند.

شاخص‌های گوشی موبایل مناسب برای یک فرد کم‌شنوا

  • پشتیبانی از بلوتوث: بسیاری از افراد کم‌شنوا از سمعک‌های بلوتوثی استفاده می‌کنند که قابلیت اتصال به گوشی موبایل را دارا هستند. بنابراین داشتن بلوتوث، یکی از ساده‌ترین و اولین امکاناتی است که یک گوشی باید از آن پشتیبانی کند.
  • صفحه نمایش بزرگ و روشن: از آنجایی که افراد کم‌شنوا بیشتر از حس بینایی خود استفاده می‌کنند، بنابراین یک گوشی موبایل مخصوص افراد کم‌شنوا، باید دارای صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت باشد تا این افراد مشکلی در خواندن صفحه نداشته باشند
  • صدای بلند: بدیهی است که اگر بخواهیم یک گوشی مناسب افراد کم‌شنوا انتخاب کنیم، انتظار داریم تا صدای زنگ، صدای اعلانات یا پخش موسیقی آن به قدر کافی بلند و رسا باشد. از آنجایی که درجه کم‌شنوایی افراد با یکدیگر تفاوت دارد، بنابراین یک گوشی ایده‌آل باید دارای قابلیت تنظیم صدا باشد.
  • اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه

بسیاری از افراد کم‌شنوا به دلیل محدودیت‌های گوناگون، توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین برای یک گوشی موبایل را ندارند. بنابراین یک گوشی موبایل مطلوب برای این افراد، باید در عین پشتیبانی از قابلیت‌های گوناگون، کاملا به صرفه و اقتصادی باشد.

معرفی مدل‌های گوشی مختلف ویژه افراد کم‌شنوا (آپدیت 2023)

یک گوشی به سختی می‌تواند تمام ویژگی‌های گفته شده در بالا را در خود جای دهد. اما در این مقاله، سعی شده تا بهترین گوشی‌های موبایل که طیف وسیعی از قابلیت‌ها را دارا هستند، لیست شوند.

1. Alcatel Go Flip 4

گوشی

برای افراد کم‌شنوایی که به دنبال یک گوشی موبایل اقتصادی با استفاده آسان هستند، گوشی Alcatel Go Flip 4، بهترین گزینه است. این گوشی با قیمت 96 دلار، ارزان‌ترین تلفن همراه با امتیاز M4/T4 است. به علاوه، افراد کم‌شنوا می‌توانند با یک پیش‌پرداخت اندک و پرداخت قسطی به صورت ماهانه، این گوشی را دریافت کنند. بنابراین حتی با کمترین بودجه‌ها نیز گوشی Alcatel Go Flip 4 قابل خریداری است.

این گوشی افزون بر قیمت اقتصادی، دارای ویژگی استفاده آسان است؛ به طوری که یک گوشی با طراحی تاشو، کیبورد دکمه‌ای بزرگ، یک منوی ساده و میانبرهایی برای برنامه‌های مورد علاقه افراد است.

این تلفن همراه، از بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین افراد کم‌شنوایی که از سمعک‌های بلوتوثی استفاده می‌کنند، می‌توانند از آن بهره گیرند.

مزایا

  • امتیاز عالی M4/T4
  • اقتصادی و ارزان

معایب

  • دوربین 2 مگاپیکسلی، به اندازه سایر قابلیت‌های آن، جذاب نخواهد بود.

جمع‌بندی

در مجموع، گوشی Alcatel Go Flip 4  ساخت کمپانی T-Mobile یک گزینه مناسب برای افراد کم‌شنوا با بودجه محدود است. به لطف ریتینگ M4/T4 آن، باید برای تمام کم‌شنوایان بدون توجه به درجه و سطح کم‌شنوایی آن‌ها، سودمند باشد. قیمت آن تنها 96 دلار بوده و حتی در اقساط 4 دلاری نیز ارائه می‌شود.

2. iPhone SE

گوشی آیفون

گوشی موبایل iPhone SE در سال 2016 روانه بازار شد. در طراحی این موبایل، وابستگی زیاد به سایر مدل‌های محبوب آیفون به چشم می‌خورد. به دلیل وجود قلبلیت‌های پیشرفته، کار با این گوشی بسیار آسان و مطلوب است؛ به خصوص برای یک فرد کم‌شنوا.

این گوشی با صفحه نمایش 4.7 اینچی، یکی از جمع و جورترین گوشی‌های هوشمند در بازار است. بدین معنی که کاربر می‌تواند بدون نیاز به حمل یک گوشی سنگین و حجیم، در اینترنت جستجو کرده، به تماشای ویدیو بپردازد و اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌اش را اجرا کند.

گوشی iPhone SE داری یک دوربین عالی 12 مگاپیکسلی و قابلیت‌های دستیار صوتی است، اما دلیل قرارگیری این تلفن همراه در این لیست، استفاده آسان از آن برای افراد مسن با نقص در شنوایی است.

این گوشی نه تنها یک کیفیت صدای فوق‌العاده دارد، بلکه با بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تولید محصولات کمک‌ شنوایی نظیر سمعک، همکاری می‌کند. iPhone SE با هرنوع سمعک ساخته شده با آیفون منطبق است. همچنین اپ استور اپل، اپلیکیشن‌های گوناگونی برای تنظیم این سمعک‌ها دارد.

مزایا

  • دوربین عریض 12 مگاپیکسلی
  • رابط کاربری خلاقانه
  • ضدآب و گرد و غبار

معایب

  • صفحه نمایش کوچک
  • عدم تولید مدل جدید

جمع‌بندی

آیفون SE ساخت کمپانی Consumer Cellular بهترین گزینه فشرده  برای افراد کم‌شنوا است. این گوشی ضمن اینکه تمام ویژگی‌های یک تلفن هوشمند را داراست، استفاده و حمل آسانی دارد.

با یک صدای باکیفیت، ریتینگ M3/T4 در ظرفیت کمک‌شنوایی و اپلیکیشن‌های مختلفی که به سمعک وصل می‌شوند، این گوشی برای افراد ناشنوا بسیار مناسب است.

3. Jitterbug Flip 2

گوشی موبایل

اگر به دنبال یک گوشی موبایل تاشو برای افراد کم‌شنوا هستید، گوشی Jitterbug Flip 2 یک گزینه بسیار خوب است. نکته مثبت و قابل توجه در مورد این گوشی، طراحی ساده و کاربردی آن است. مهم‌تر از همه ویژگی‌های کاربردی این موبایل، قابلیت هشدار پزشکی آن است. کاربران می‌توانند با فشردن دکمه پاسخ اورژانسی، به یک اوپراتور دارای صلاحیت پزشکی، متصل شوند.

حتی اگر افراد چندان با تکنولوژی آشنا نباشند، می‌توانند به سادگی از این موبایل استفاده کنند.

جمع‌بندی

گوشی Jitterbug Flip 2 برای ارتباط افراد کم‌شنوا با آشنایان خود، بدون نگرانی از پیچیدگی‌های تلفن‌های همراه هوشمند، بسیار مناسب است. این گوشی نه‌تنها دارای یک قیمت بسیار مناسب است، بلکه به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

4. Jitterbug Smart 3

گوشی موبایل

گوشی Jitterbug Smart 3 یک گوشی هوشمند بوده که مخصوص افراد سالمند، به خصوص سالمندان دارای مشکلات شنوایی ساخته شده است. این گوشی با قابلیت تنظیم اندازه صفحه نمایش، اسپیکرهای برجسته، برقراری تماس، ارسال پیام و… امکان انجام هر کاری را به سالمندان دارای مشکلات شنوایی می‌دهد.

همانند گوشی Jitterbug Flip 2، کاربران این گوشی نیز می‌توانند با پکیج “سلامت و امنیت” به سیستم هشدار پزشکی دسترسی پیدا کنند.

مزایا

  • صفحه نمایش بزرگ 6.2 اینچی
  • عدم وجود جریمه لغو خرید

معایب

  • سرعت پایین اتصال به اینترنت

جمع‌بندی

بسیاری از افراد سالمند، گوشی Jitterbug Smart 3 را به دلیل دکمه ساده و قوی پاسخ اورژانسی دوست دارند. همچنین یکی از بزرگترین مزیت‌های این گوشی، قیمت بسیار مناسب آن است.

5. Apple iPhone 11

گوشی آیفون

کمپانی اپل، همواره ارتباط مردم با یکدیگر را آسان کرده است؛ حتی اگر افراد دارای نقص در شنوایی باشند. آیفون 11 بدون نیاز به سخت‌افزار TTY، از تماس‌های RTT و TTY پشتیبانی می‌کند.

اگر فرد ناشنوا سمعک مخصوص به آیفون را خریداری کند، به راحتی می‌تواند تنظیمات صدا را انجام داده و یک مکالمه عالی، حتی در یک جای شلوغ و پر سر‌وصدا داشته باشد.

علاوه بر دیدن اعلانات بر روی صفحه نمایشگر، آیفون از طریق ویبره و لرزش، به کاربران اجازه اطلاع از پیام‌ها، ایمیل‌ها، رویدادهای تقویم و سایر اعلانات را می‌دهد. همچنین می‌توان یک فلش نور ELD روشن برای چنین اعلاناتی تنظیم کرد. تمام این ویژگی‌ها، این گوشی را برای کم‌شنوایان مناسب کرده است.

مزایا

  • تماس‌ها و پیام‌های نامحدود
  • رابط کاربری ساده
  • صفحه نمایش 6.1 اینچی

معایب

  • عدم وجود جک هدفون
  • قیمت بالا

جمع‌بندی

نه تنها آیفون 11 از وظایف متعددی پشتیبانی می‌کند، بلکه همچنین یک گوشی هوشمند با طراحی ظریف است. با وجود اینکه خیلی از افراد به خاطر ویژگی‌های جذاب این گوشی، آن را دوست دارند، اما متاسفانه، iPhone 11 بخاطر قیمت بالایش، برای بسیاری قابل استفاده نیست.

این گوشی همچنین دارای یک اسپیکر فوق‌العاده برای کم‌شنوایان است.

حرف آخر

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک گوشی موبایل مناسب برای افراد کم‌شنوا، قابلیت اتصال آن به سمعک است. این ویژگی به کاربران اطمینان می‌دهد که یک  تماس صوتی بدون مشکل خواهند داشت. حتی اگر فردی  دارای کم‌شنوایی خفیف بوده که هنوز از سمعک استفاده نمی‌کند، باید به دنبال یک موبایل با این ویژگی باشد؛ زیرا ممکن است در آینده به آن نیاز داشته باشد.

همچنین بلندی صدای یک گوشی موبایل برای افراد کم‌شنوا، بسیار اهمیت دارد. این موضوع برای افرادی که هنوز از سمعک استفاده نمی‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. علاوه بر این، افراد دارای نقص در شنوایی، بیشتر به چشم‌های خود متکی هستند. بنابراین یک گوشی موبایل ایده‌آل، باید دارای صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت بوده تا کاربران در خواندن پیام‌ها مشکلی نداشته باشند.

از آنجایی که بیشتر افراد کم‌شنوا از سالمندان هستند، بنابراین آسیب‌پذیری آنها نسبت به سایر افراد، بسیار بیشتر است. به همین دلیل، یک گوشی ویژه این افراد، افزون بر قابلیت‌های گفته شده، باید دارای GPS باشد تا در صورت نیاز، از آن استفاده شود.

علاوه بر این، این گوشی ایده‌آل باید دارای امتیاز بازگشت بدون پرداخته جریمه باشد. در این صورت افراد کم‌شنوا در صورت تشخیص عدم انطباق گوشی با نیازهایشان، می‌توانند آن را بدون مشکلی برگردانند.

در این مقاله سعی شد تا تمام ویژگی‌های یک گوشی موبایل مناسب برا افراد کم‌شنوا، ذکر شده و چند نمونه از بهترین نمونه‌های یک گوشی ایده‌آل برای این افراد لیست شود. قطعا هیچکدام از این موبایل‌ها بی‌نقص نیستند، اما می‌توانند به اندازه خود، سهمی در رفع محدودیت‌های موجود در زندگی روزمره افراد ناشنوا داشته باشند. حال انتخاب با خود فرد کم‌شنوا یا اطرافیان اوست که تشخیص دهند کدام گوشی موبایل بیشترین استفاده را برای آنان به ارمغان خواهد آورد.