آیفون
راهنمای انتخاب و خرید گوشی موبایل برای فیلم‌برداری و ضبط ویدیو

از زمان عرضه اولین گوشی‌های موبایل به بازار تا به امروز، تلفن‌های همراه پیشرفت‌های بسیاری کرده و بیشترین قابلیت‌ها را در خود جای داده‌اند.

یکی از برجسته‌ترین و ضروری‌ترین قابلیت‌های موبایل‌های امروزی، توانایی ضبط ویدیو است. خواه در یک مراسم تولد باشید یا در یک مسافرات دوستانه، قطعا دوست دارید لحظات خود را به ثبت برسانید. بنابراین از گوشی موبایل خود انتظار دارید به بهترین نحو این کار را انجام دهد.

شاخص‌های یک گوشی مناسب برای فیلم‌برداری و ضبط ویدیو

هر نوع موبایلی را نمی‌توان برای ضبط ویدیو، مناسب دانست. کمپانی‌های ساخت تلفن همراه، برای تولید یک گوشی موبایل ایده‌آل برای فیلم‌برداری، باید به چند ویژگی توجه خاصی داشته باشند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • زوم

 گاهی هنگام ضبط ویدیو، نیاز است یزرگ‌نمایی انجام شود تا تصاویر دقیق‌تر ثبت شوند. بنابراین یک گوشی مناسب فیلم‌برداری، باید از قدرت زوم خوبی برخوردار باشد. همچنین هنگام زوم، نباید افت کیفیت شدیدی داشته باشیم.

  • اندازه لنز

 لنز بزرگ‌تر، به معنای عبور نور بیشتر از آن است. بدون لنز مناسب از نظر کیفیت و اندازه، نمی‌توان انتظار یک ویدیوی باکیفیت داشت.

  • وضوح

وضوح یک دوربین را با واحد پیکسل می‌سنجند. هر اندازه که مقدار پیکسل یک دوربین بیشتر باشد، تصاویر آن جزئیات بیشتری را به نمایش می‌گذارند و هنگام زوم، کیفیت خود را از دست نمی‌دهند.

  • تثبیت‌کننده تصویر

تثبیت تصویر به دو صورت دیحیتالی و نوری انجام می‌شود. تثبیت دیحیتالی یک قابلیت نرم‌افزاری به شمار می‌رود، اما تثبیت نوری به صورت فیزیکی و با استفاده از ژیروسکوپ‌های کوچک انجام می‌شود.

 معرفی بهترین گوشی‌های موبایل برای فیلم‌برداری

انتخاب گوشی مناسب برای ضبط ویدیو از بین صدها گوشی مدرن در بازار، قطعا کار ساده‌ای نخواهد بود. در ادامه چند مورد از بهترین گوشی‌ها برای فیلم‌برداری را لیست خواهیم کرد.

1. iPhone 13 pro

گوشی هوشمند

در بررسی دوربین‌های آیفون 13 پرو با یک استاندارد طلایی روبرو هستیم. سه دوربین 12 مگاپیکسلی در پشت گوشی، همراه با پشتیبانی نرم‌افزاری، آن را تبدیل به یکی بهترین گوشی‌ها برای فیلم‌برداری می‌کند.

گوشی iPhone 13 pro می‌تواند ویدیوهای 4k را با نرخ 60 FPS ضبط کند. نمایشگر رنگارنگ سوپر رتینا XDR به نمایش بهتر فیلم ضبط شده کمک می‌کند.

البته در نگاه اول به نظر می‌رسد که مجموعه دوربین‌های آیفون در برابر گوشی‌های اندرویدی، ضعیف باشند. گوشی‌های اندروید ویژگی‌های بیشتری را به رخ می‌کشند. اما چه عاملی باعث می‌شود که کیفیت نهایی ویدیوهای آیفون از گوشی‌های اندروید، بیشتر باشد؟

بسیاری از گوشی‌های هوشمند، از یک دوربین اصلی و چند دوربین کمکی استفاده می‌کنند. مثلا از یک دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی و چند دوربین 2 مگاپیکسلی. این کار کیفیت نهایی فیلم خام را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما دوربین‌های موجود در آیفون 13 پرو، همگی وضوح یکسانی دارند که این تعادل، کیفیت خوبی به محصول ضبط می‌بخشد.

بسیاری از کاربران گوشی‌های اندروید، باور دارند که نرم‌افزار پیشفرض گوشی آن‌ها کیفیت کمتری از نرم‌افزارهای موجود در گوگل پلی ارائه می‌دهد. اما در خصوص گوشی‌های آیفون، این موضوع کاملا برعکس است. نرم‌افزارهای پیشفرض آیفون، بهترین فیلم خام را نتیجه می‌دهند.

ویژگی‌های دیگر

دوربین سلفی گوشی iPhone 13 pro، یک دوربین عریض است که همانند دوربین‌های پشت آن، 12 مگاپیکسلی است.

آیفون 13 پرو همچنین دارای قابلیت زوم اپتیکال سه برابر، سینماتیک مود و ماکرو مود است.

مزایا

  • دوربین‌های متعادل
  • پایداری و طول عمر سخت‌افزار

معایب

  • هزینه بالا
  • دوربین جلوی متوسط

2. Xiaomi Redmi Note 10 Pro

گوشی هوشمند

اگر به دنبال بهترین دوربین با حداکثر قیمت 300 دلار هستید، گوشی Xiaomi Redmi Note 10 Pro، بهترین انتخاب است. با یک نمایشگر 120 هرتزی OLED، بدنه پشتی شیشه‌ای و طراحی ظریف، کمتر کسی در نگاه اول باور به ارزان یودن آن خواهد داشت.

مهم‌ترین ویژگی این گوشی، مجموعه دوربین‌های آن است. با دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی f 1.9 می‌توانید ویدیوهایی با کیفیت 4k ضبط کنید.

حالت شب به خوبی کار می‌کند و تصاویری با نویز کم یا بدون نویز ارائه می‌دهد. مهم‌ترین مشکل در فیلم‌برداری، عدم وجود تثبیت‌کننده در هنگام ضبط ویدیوهای 4k است. همچنین ویدیوهای 4k تنها با نرخ 30 FPS ضبط می‌شوند. بنابراین اگر از آن دسته از مشتریانی هستید که به “همه یا هیچ” اعتقاد دارید، این گوشی مناسب شما نیست.

ویژگی‌های دیگر

دوربین جلوی این گوشی، یک دوربین عریض 16 مگاپیکسلی است. از قابلیت‌های دیگر این گوشی می‌توان به ولاگ مود، اصلاح انحرف فوق عریض، اصلاح انحراف صورت و رهگیری اشیاء متحرک اشاره کرد.

مزایا

  • حالت شب عالی
  • قیمت اندک

معایب

  • عدم وجود تثبیت‌کننده تصاویر
  • فریم ریت پایین هنگام ضبط ویدیوهای 4k

3. OnePlus 9 pro

گوشی هوشمند

گوشی OnePlus 9 Pro با یک دوربین که قادر به ضبط ویدیوهای 8k با نرخ FPS 30 و ویدیوهای 4k با نرخ FPS 120 است، یک تلفن همراه ایده‌آل برای فیلم‌برداری است.

به لطف همکاری نزدیک شرکت سازنده این گوشی با کمپانی هاسلبلاد، دوربین این گوشی، یکی از بهترین‌هاست. تثبیت ویدیو عالی است و حالت شب آن به شارپی نمونه‌های آیفون است.

این گوشی همچنین از شارژ سریع پشتیبانی کرده و صفحه نمایش باکیفیت 120 هرتزی دارد.

ویژگی‌های دیگر

دوربین سلفی این گوشی 16 مگاپیکسل است. دوربین‌های پشتی، شامل دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 50 ، دوربین تله‌فوتو 8 و دوربین تک‌فام 2 مگاپیکسلی است.

از دیگر قابلیت‌های این گوشی می‌توان به سوپر اسلو موشن، رهگیری زوم و حالت Tilt/Shift  اشاره کرد.

مزایا

  • تثبیت ویدیوی عالی
  • ضبط 4k با نرخ 120 FPS

معایب

  • اینترنت 5G برای برخی از اپراتورها در دسترس نیست

4. Galaxy S21 Ultra

گوشی هوشمند

کمپانی‌های اندکی وجود دارند که می‌توانند با کیفیت تصویر و ویدیوی گوشی‌های آیفون رقابت کنند. سامسونگ یکی از آن‌هاست. Galaxy S21 Ultra با دوربین 108 مگاپیکسلی، یکی از بهترین گوشی‌های سامسونگ است.

ویژگی برجسته این دوربین، زوم بی‌نظیر آن است که هیچ رقیبی در گوشی‌های اندروید و یا حتی آیفون ندارد. حتی در زوم 30 برابر نیز تصویر، شارپ باقی می‌ماند. حداکثر زوم این گوشی، 100 است که البته در این زوم، تصویر تار می‌شود. قابلیت زوم این گوشی برای علاقه‌مندان به ضبط حیات وحش، بسیار مفید است.

گوشی Galaxy S21 Ultra می‌تواند ویدیوهای 8k با نرخ 30 FPS و 4K با نرخ 60 FPS بگیرد. حتی دوربین جلوی آن نیز فیلم‌های 4K با FPS 60 می‌گیرد! دوربین 40 مگاپیکسلی سلفی آن، به شما اجازه گرفتن سلفی‌هایی جذاب‌تر از حتی آیفون 13 پرو می‌دهد.

ویژگی‌های دیگر

در جلو، یک دوربین 40 مگاپیکسلی و در پشت، یک دوربین 12  فوق عریض، یک دوربین 108 اصلی و دو دوربین 10 مگاپیکسلی تله‌فوتو وجود دارد. از قابلیت‌های دیگر این گوشی می‌توان به حالت شب و تثبیت‌کننده تحمیلی اشاره کرد.

مزایا

  • سلفی‌ جذاب
  • زوم بی‌نظیر تا 100 برابر
  • ضبط ویدیوی 8K

معایب

  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه، که برای گوشی‌های اندروید، غیرمعمول است.

5. Google Pixel 6 Pro

گوشی هوشمند

کمپانی گوگل مدت زمان زیادی نیست که وارد عرصه ساخت گوشی‌های هوشمند شده است.اما در این زمان کوتاه، توانسته است گوشی‌های بسیار باکیفیتی ارائه دهد. گوشی پیکسل 6 پرو ساخت این کمپانی، یکی از بهترین گوشی‌های حال حاضر برای فیلم‌برداری است.

این کمپانی از منابع فراوانی برای تهیه بهترین دوربین استفاده، و آن را به بهترین نحو پشتیبانی نرم‌افزاری کرده است. با وجود اینکه دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی است (و نه مانند گلکسی S21 Ultra، 108 مگاپیکسلی)، تصاویر شارپ بوده و از اشباع خوبی برخوردارند.

گوشی گوگل پیکسل پرو، از ضبط صدای بی‌نظیری نیز برخوردار است که به کمک قابلیت “تسهیل گفتار” نویزهای اضافی را حذف می‌کند. البته برخی از کاربران از عمر باتری این گوشی گله‌مندند که می‌تواند در ویرایش فیلم‌های ضبط شده، مشکل ایجاد کند.

ویژگی‌های دیگر

این گوشی دارای دوربین سلفی 11 مگاپیکسلی فوق عریض، دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی و دوربین 48 مگاپیکسلی تله‌فوتو است. از دیگر قابلیت‌های این گوشی می‌توان به زوم اپتیکال 4 برابر، پاک‌کن مجیک برای حذف اشیاء اضافی از تصاویر و دید در شب اشاره کرد.

مزایا

  • کیفیت صدای عالی ویدیو
  • قدرت زوم خوب

معایب

  • طول عمر باتری به نسبت کم

6. Huawei Nova 8i

گوشی هوشمند

 

گوشی‌های هواوی به راحتی در بازارهای سراسر جهان یافت می‌شوند. از آنجایی که این گوشی‌ها بسیار اقتصادی هستند، می‌توانند توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کنند.

دوربین گوشی Huawei Nova 8i تجربه لذت‌بخشی از گرفتن تصاویر و فیلم‌برداری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما نکته منفی اینجاست که حتی در “حالت شب” نمی‌تواند در نور کم، فیلم‌برداری با کیفیتی ارائه دهد.

با در نظر گرفتن قیمت این گوشی، دوربین فوق عریض آن می‌تواند ویدیوهای باکیفیتی بگیرد. برای سلفی، دوربین 16 مگاپیکسلی Huawei Nova 8i به خوبی عمل می‌کند، اما باز هم در نور کم، نمی‌تواند انتظارات را به خوبی برآورده کند.

ویژگی‌های دیگر

دوربین سلفی آن، یک دوربین عریض 16 مگاپیکسلی است. دوربین‌های پشتی این گوشی، شامل یک دوربین 64 های-رزولوشن، یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی، یک دوربین عمقی 2 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی است.

از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به حالت شب، پاناروما و پرتره اشاره کرد.

مزایا

  • قیمت اقتصادی
  • دوربین اصلی با رزولوشن بالا

معایب

  • دوربین‌ها در نور کم، دچار افت کیفیت می‌شوند

حرف آخر

در این مقاله سعی شد تا چند نمونه از بهترین گوشی‌های ارائه‌دهنده دوربین‌های باکیفیت برای ضبط ویدیو و فیلم‌برداری، به طور دقیق بررسی شود.

هر کدام از گوشی‌های لیست شده، مزایا و معایبی داشته که افراد باید با توجه به نیاز، علاقه و بودجه خود، تلفن‌همراه مطلوب خود را انتخاب کنند.

منبع: techradar