چه اپ‌های مناسب کودک اوتیسمی است؟ | معرفی اپ برای کودکان اوتیسم

تا حالا اسم اختلال اوتیسم رو شنیدین؟ چه اطلاعاتی در مورد این اختلال دارین؟ اوتیسم اختلالی با یک طیف گسترده‌ای از علائم و نشانه‌هاست که مهارت‌هایی از جمله مهارت اجتماعی، ارتباطی و رفتاری فرد مبتلا رو به چالش می‌کشه و انواع مختلفی داره. کودکانی که به این اختلال دچار هستن تفاوت‌های منحصربه‌فردی با سایر کودکان از خودشون بروز میدن. دلایل بروز اوتیسم یا ASD به موارد مختلفی از جمله تاثیرات ژنتیکی و محیطی برمیگرده و معمولا در سنین ۲ تا ۳ سالگی علائم آن نشون داده میشه.

کودکان مبتلا به اوتیسم به طور باورنکردنی تیزهوش هستن اما نحوه‌ی یادگیری و برقرار ارتباط با این کودکان نسبت به سایرین متفاوت است. این کودکان از لحاظ رفتاری، گفتاری، شغلی و تغذیه‌ای به کمک احتیاج دارن و از طرفی هم مانند سایر هم‌سن و سالان خود عاشق تکنولوژی و بازی با گوشی‌های هوشمند هستن. در ادامه برخی از اپلیکیشن‌های کاربردی برای برقراری ارتباط با این کودکان رو معرفی می‌کنیم.

بهترین اپلیکیشن‌ها برای کمک به کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم

بسیاری از افراد فکر می‌کنن که فرزند مبتلا به اوتیسم داشتن سخت و طاقت‌فرساست. اما همانطور که قبلا هم گفتیم این بسیار باهوش هستن و اگر راه درست برقراری ارتباط و آموزش به این کودکان رو بدونید راه برای شما هموار می‌شود. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای برقرار ارتباط با این کودکان اپلیکیشن‌هاییه که در گوشی‌های هوشمند نصب میشه.

Aacorn AAC

این اپلیکیشن یکی از برنامه‌های کاربری برای کودکان اوتیسمی با تاخیر در گفتار و مکالمه مواجه هستن. در واقع این اپلیکیشن برای تقویت گفتار (AAC) به‌کار میره و روی یادگیری زبان و درک مطلب تاکید داره. در این برنامه با ضربه زدن روی یک‌سری عکس و نماد، جمله‌ی ایجاد شده با صدای بلند خوانده میشه که با این روش سخنرانی شفاهی رو تقویت می‌کنه. 

Autism Discovery Tool

این اپلیکیشن یک برنامه برای یادگیری در مورد اوتیسم با استفاده از بازی و سرگرمیه. پردازش حسی یکی از مشکلات بزرگ در مبتلایان به اوتیسم به شمار میره. هدف این برنامه پرداختن به تمایز بین تجربیات حسی مشترک در افراد مبتلاست و به آن‌ها در حل مسئله و تحریک مکالمات کمک می‌کنه. Autism Discovery Tool با ارائه‌ی مهارت‌هایی در خانه، مدرسه و محیط‌های اجتماعی به درک بهتر و برقراری ارتباط موثرتر در مورد چگونگی تاثیر ادراک حسی این افراد کمک می‌کنه.

Convey

برنامه‌ی Convey به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌‌کنه بدون هیچ مشکلی خواسته‌های خودشون رو ابراز کنن. فشار دادن دکمه‌ی موردنظر توسط کودک باعث میشه که اپلیکیشن آن را با صدای بلند ابراز کنه. اینجوری کودک احساس راحتی می‌کنه چرا که بدون هیچ مشکلی خواسته‌اش عنوان شده.

Autism iHelp

اپلیکیشن Autism iHelp یک برنامه‌ی کمک آموزشی برای لغاته که توسط یک پاتولوژیست زبان-گفتار ساخته شده. زمانی که کودک مبتلا به اوتیسم دارای اختلالات گفتاری باشه و نتونه اولین کلمات رو به خوبی ادا کنه، این اپلیکیشن می‌تونه ابزار کمکی عالی براش باشه. این برنامه دارای 24 تصویر از دنیای واقعی با موضوعات مختلفی از جمله اسباب‌بازی، هنر، کاردستی و… هست که به کودک کمک می‌کنه با دیدن اشکال اسامی آن‌ها رو تلفظ کنه.

Autism Read & Write Pro

اپلیکیشن Autism Read & Write Pro یه برنامه ی کاملا رایگانه که برای ارتقای توانایی خواندن و نوشتن کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شده. این برنامه به کودک کمک می‌کنه تا اجسامی را که در خانه، مدرسه و مکان‌های دیگه می‌بینه بشناسه. علاوه بر آن یکی دیگه از فواید این اپلیکیشن اینه که باعث میشه کودک بتونه چیزی که می‌خونه رو بنویسه و آن رو در مکان و زمان مناسب بهٰ‌کار ببره. 

Speech Blubs 2

این برنامه در واقع به‌روز‌رسانی یک برنامه گفتار درمانی با کنترل صداست که به کودکان مبتلا به اوتیسم و سندروم داون کمک می‌کنهکه اولین صداها، کلمات، جملات رو یاد بگیرن. این برنامه قابلیت نصب در اندروید و ios رو داره. 

Proloquo2Go – Symbol-based AAC

هدف اپلیکیشن Proloquo2Go – Symbol-based AAC کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم غیرکلامیه. این کودکان نمی‌تونن صحبت کنن. یکی از ویژگی‌های این اپلیکیشن صدا و گفتار طبیعیه که با ضربه زدن روی دکمه‌های دارای نماد‌ها یا تایپ‌ کلمه تولید می‌شه. بسیاری از افرادی که از این اپلیکیشن استفاده کردن بهبود در ارتباطات فرد مبتلا رو تایید می‌کنن.

Autism & PDD Comparatives/Superlatives Lite

این اپلیکیشن یک برنامه‌ی تعاملیه که به کودک کمک می‌کند تا پاسخگویی به محرک‌های محیط اطراف رو تقویت کنه. روایت‌های آرام‌بخش و انیمیشن‌های جذاب از جمله مواردی هستن که در این اپلیکیشن وجود دارن. به کمک این روایت‌ها کودک مبتلا به اوتیسم می‌تونه سوالات wh-questions (سوالات چه زمانی، کجا، چگونه، چه کسی) رو بفهمه و بهشون جواب بده. در واقع این برنامه زبان، سواد و مهارت‌های ارتباطی فرد مبتلا رو هدف قرار میده و روی آن کار می‌کنه.

یکی دیگه از چالش‌هایی که مبتلایان به این اختلال با آن مواجه هستن، مهارت‌های اجتماعی هست. برای تقویت این مهارت‌ها هم مجموعه اپلیکیشن‌هایی معرفی شده که والدین می‌تونن از این برنامه‌ها برای کودک خود بهره ببرن.

i Create… Social Skills Stories

اپلیکیشن i Create…Social Skills Stories برای کودکان خردسال، کودکان مبتلا به اوتیسم، کودکان دارای تاخیر در رشد طراحی و تولید شده. می‌تونید در این برنامه نمونه داستان‌های اجتماعی رو با کودک کار کنید که به عنوان رهنما عمل می‌کنه. عکس‌ها و صفحات کتاب قابلیت سازماندهی دارن. خط داستانی این برنامه به کودک کمک می‌کنه که توانایی خودش رو در بهبود مهارت‌های اجتماعی و تطبیق این مهارت به عنوان یک روال عادی ارتقا بده. 

ABA Flash Cards & Games – Emotions

اپلیکیشن ABA Flash Cards & Games – Emotions روشی بسیار ساده و سرگرم کننده برای کودکان مبتلا به اوتیسم داره که برای تشخیص 100 احساس مختلف در مختلف به کار میره. در واقع این برنامه به فرد مبتلا یا کودکان خردسال آموزش میده که چجوری احساسات خودشون رو بشناسن و به آن‌ها جواب بدن.